Skip to main content
  • Analyse | Dagligvarer

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 13/12/2023

Coop satser alt på grøn

Dørene er netop blevet slået op til den første sjællandske testbutik i den nye Coopkæde, og koncerndirektør Allan Kristoffersen havde i den anledning inviteret Retail Institute på en guidet tur rundt i butikken. Direktør Dorte Wimmer og redaktør Lasse Lyhne bevæbnede sig derfor med nypudsede briller, en stor position nysgerrighed og ikke mindst høje forventninger og drog forbi Codanhuset på Gammel Kongevej på Frederiksberg for at få et konkret indtryk af et kædekoncept, der siden det blev annonceret for næsten et år siden har været en smule abstrakt og uklart.

Grøn, grøn, grøn…..Der er grønt over det hele. Grøn løber, grøn facade, grønne pavilloner, grønne planter, grønne indkøbskurve og en grøn kæmpeballon, der kalder på opmærksomhed fra dem, der tilfældigvis kommer forbi. Selv Coops koncerndirektør Allan Kristoffersen er i dagens anledning trukket i en grøn pull-over, der som han selv siger: ”…ikke rammer nuancen helt, men er blevet lidt for lys, og lidt for 365-agtig”

Det er en udtalelse, der stikker dybere end som så, men det vender vi tilbage til …Under alle omstændigheder er der intet, der lader nogen være i tvivl om, at den nye Coopkædes signaturfarve er grøn. Man skal kende sine pantonefarver ret godt for at opdage  at Coopkædens grønne er lidt dybere og mørkere end koncernens discountkæde 365-discoount, og spørgsmålet er, om det menneskelige øje kan spotte forskellen både i farvenuancen og i de to koncepter, der på mange måder ligger meget tæt op ad hinanden og i nogen grad vil det samme.

”Det var meget vigtigt for mig med den grønne farve. Det skaber en konsistens igennem vores koncepter, og så understreger det også, at vi er danskernes grønne supermarkedskæde”, siger Allan Kristoffersen og henviser til Coopkædens mange klimatiltag samt deres store sortiment af planteprodukter og de ekstra mange grøntsager, der er proppet i kædens convenience- og take away-produkter. 

”Mængden af Coops egne mærker er overvældende i mange kategorier”.

Pris, pris pris….og så lidt mere……..Coopkæden er en central del af Coops nye strategi, Fremtidens Coop. Sammen med discountkæden 365 Discount og lokalkonceptet Brugsen, skal den tegne et enklere og mere effektivt Coop. Coopkæden er ifølge Allan Kristoffersen et såkaldt hverdagsmarked. Det vil sige et sted, hvor man finder flere

Læs hele indholdet...

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop