Corona-effekten: Danskernes kærlighed til lokale varer og butikker vokser fortsat!

Corona-effekten: Danskernes kærlighed til lokale varer og butikker vokser fortsat!

Under den store globale coronapandemi har vi set, hvordan det lokale og nære pludseligt har fået et enormt boost blandt forbrugerne.

Først og fremmest har de lokale butikker vundet frem som en naturlig konsekvens af restriktioner og nedlukninger, hvor danskerne har handlet i deres lokale nærområde, de nu engang har befundet sig langt mere i. Men danskerne har også ønsket at støtte mere op om lokalsamfundet og lokale producenter i en krisetid, hvor de nære værdier er kommet i fokus.

Desuden er det lokale lig med mere bæredygtige varer, der ikke er transporteret langvejsfra og dermed har et mindre CO2-aftryk, hvilket i den grad også appellerer til de mere og mere ansvarlige forbrugere.

Danskernes kærlighed til de lokale varer og butikker ser ikke ud til at ebbe ud, nu her hvor samfundet ellers er fuldt åbnet igen. Tværtimod! Mens godt halvdelen af danskerne (47 pct.) i november 2020 sagde, at de ville handle mere i deres lokale butikker i fremtiden, er det tal nu steget til hele 61 pct.!

Det samme billede tegner sig for de lokale varer, og du kan høre meget mere om, hvilken rolle det lokale skal spille i dansk dagligvarehandel, når vi d. 4. november på FMCG Fast Forward løfter sløret for vores årlige forbrugerstudie af danskerne.

Her vil du ikke blot få viden om, hvordan det lokale vil præge forbrugerne og handlen i fremtiden, men du får også en status på andre trends og tendenser i handlen, bl.a.:

– Laver danskerne mindre mad i hjemmet, nu hvor restauranterne er åbne igen?
– Kan e-handlen med dagligvarer fortsætte sin vilde vækstrejse?
– Hvad er danskernes holdning til emballage, sundhed og bæredygtighed?
… og meget andet!

Vil du vide mere om fremtidens dagligvarekunde?

Kom med til en dag fyldt med indsigter, viden og inspiration fra Danmarks førende dagligvarekæder og brands, bl.a. ALDI, Meny, L’Oréal og mange flere. Du bliver desuden opdateret på dagligvarekunden og -handlen, når vi i Retail Institute Scandinavia præsenterer vores omfattende studie af dagligvareforbrugerne samt vores prognose for markedet. Det sker d. 4. november 2021 på årets dagligvarekonference FMCG Fast Forward.


Kategorier:
, , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar