Dagligvarehandlen er under forandring

Dagligvarehandlen er under forandring

Hvordan står det til i dansk dagligvarehandel? Hos Retail Institute Scandinavia har vi taget pulsen på danskernes oplevelse af og krav til dagligvarekæderne, og vi ser bl.a. på, hvilke discountsupermarkeder, der vinder kampen om danskernes hjerte. Dette blogindlæg er et uddrag fra Supermarkedshåndbogen 2019, og her giver vi dig en status på, hvordan det står til i den danske dagligvarehandel – set fra kundernes synspunkt.

Danskerne er hyppige gæster i dagligvarebutikkerne

Danskerne er hyppige gæster i dagligvarebutikkerne. De kommer der ofte – gerne flere gange om ugen, og de handler oftest ind lidt ad gangen. Hele 52 pct. af alle danskere over 18 år handler ind minimum tre gange om ugen. Men trods de hyppige besøg, så er det ikke glæden ved at handle ind, der gør, at vi kommer der så ofte. Paradoksalt nok ligger Danmark helt i bund, når det kommer til indkøbsglæden.

”Danskerne er hyppige shoppere, da et supermarkedsbesøg for mange er en del af den daglige rutine”

En væsentlig årsag til, at vi handler hyppigt ind, skyldes den korte afstand mellem butik og hjem eller arbejde, samt det generelle tætte butiksnet i Danmark. Det betyder, at danskerne ikke behøver at rejse langt for at handle ind, men nemt og bekvemt kan handle på vejen, uden at skulle planlægge det store indkøb. Denne udvikling har også bevirket, at vi ser, at de små supermarkedsformater fortsat er i vækst.

En ren og pæn butik spiller en afgørende rolle

Der er ingen tvivl om, at danskerne stiller høje krav til dagligvarebutikkerne. Hvor friske varer og gode tilbud traditionelt set har vundet dagligvarekunderne, fremgår det af Retail Institute Scandinavias undersøgelse, at et noget mere banalt parameter som renligheden i butikken, også er helt afgørende for deres valg af butik.

”9 ud af 10 siger, at det er vigtigt for dem at butikken er pæn og ren, når de handler ind”

En ren butik gør butikken mere indbydende for kunderne, men er der modsat snavset, kan det få kunderne til at stille spørgsmålstegn ved kvaliteten af varerne. Det er ofte banaliteterne, der er vigtigst at mestre.

Også butikkens frugt- og grøntafdeling er afgørende. Her har 92 pct. af danskerne tilkendegivet, at en god frugt- og grøntafdeling er vigtig for dem, når de handler ind. Overmodne bananer, hårde avokadoer eller et halvtom udvalg af grøntsager kan have alvorlige konsekvenser for kundens butiksoplevelse og kan i værste fald være en afgørende faktor for, at kunden vælger butikken fra og ikke kommer igen.

Er du sulten efter mere viden om dagligvarebranchen?

Med Supermarkedshåndbogen 2019 får du en aktuel beskrivelse af dagligvaremarkedet med konkrete nøgletal samt et indblik i konkurrenceforholdene og kædernes profiler.


Kategorier: , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar