Dagligvarer: Det handler om convenience

Dagligvarer: Det handler om convenience

Den klassiske dagligvarebutik er i forandring og nye, innovative koncepter, der søger at besvare forbrugernes efterspørgsel på effektivitet og personliggørelse ved hjælp af teknologiske midler er på vej frem. Relevant og brugervenlig integration af teknologiske løsninger kan nemlig løfte shoppeoplevelsen til et helt nyt niveau.

Dagligvarelandskabet har ændret sig radikalt. Førhen lå fokus næsten udelukkende på pris og udvalg i en tid, hvor kunderne var nødsaget til at tage turen til den fysiske dagligvarebutik. I dag er mulighederne nærmest uendelige med online shopping, hjemmelevering, click & collect, abonnementsordninger og flere forskellige butiksformater. Shoppepræferencerne har ændret sig, og et besøg i den fysiske butik er altså ikke længere nødvendigt, men et aktivt tilvalg. Og mens pris og udvalg stadig er vigtige parametre, er de blevet ledsaget af tid og convenience som afgørende faktorer for valg af dagligvarebutik.

”Vores undersøgelser viser, at 69 pct. af de unge har en opfattelse af, at de har travlt – og dette tal er stigende. Det betyder, at Return on time er vigtigt. Enten skal der spares tid, når vi handler, og ellers skal butikker og brands være værd at bruge tid sammen med. Derved er tid blevet den nye valuta”.
- Dorte Wimmer, director, retail- & forbrugerpassionist, Retail Institute Scandinavia

Tidshungrende forbrugere bruger i stigende grad digitale og teknologiske løsninger til at forenkle og effektivisere processer i dagligdagen – også når det kommer til shopping – og dagligvarehandlen er en branche, der især bør fokusere på at gøre shoppeoplevelsen hurtigere, lettere, mere effektiv og convenient.

Dette gøres ved at give kunderne kontrollen over shoppeoplevelsen ved at integrere digitale hjælpemidler i butikken. I mange tilfælde ses integrationen af avanceret teknologi da også brugt som en måde at højne conveniencegraden i en branche, hvor det at vente i kø ved kassen er et af de største pain points. Kontrollen over indkøbssituationen bliver således placeret i kundernes hænder (i bogstavelig forstand) ved selvbetjeningskasser, mobile scannere, apps og andre teknologiske løsninger. Her er det oplagt at nævne Coops ”Bip & Betal”-løsning, der udrulles i Fakta-butikkerne, hvor kunderne via en app på smartphonen selv scanner varerne under indkøbsturen og dermed sparer tiden ved kassekøen. Mulighederne er mange, og især på den internationale detailscene er der flere og flere dagligvareaktører, der transformerer den traditionelle dagligvarebutik til en højteknologisk dagligvaredestination med målet om at gøre indkøbsturen så let som mulig.

Amazon Go – Just walk out

Amazon har store planer for fremtidens dagligvarebutik. Med konceptet Amazon Go har de skabt et fysisk supermarked på baggrund af en blanding af de nyeste teknologier – med en app som udgangspunkt. Amazon Go fungerer ved, at kunderne checker ind i butikken ved at holde Amazon Go-app’en op mod en scanner, når de træder ind ad dørene, og derefter kan de shoppe løs. En blanding af sensorer og algoritmer registrerer, når kunderne tager varer fra hylderne, og derefter bliver de tilføjet til kundernes virtuelle indkøbsvogn. Når kunderne er færdige med at shoppe og forlader butikken, registreres det endelige køb automatisk i app’en, og derefter bliver pengene trukket fra kundernes Amazon-konto. E-handelsgiganten kalder selv teknologien ”Just Walk Out Technology”, hvilket netop understreger den høje conveniencegrad, med hverken kasser eller køer. Formålet er da også, at teknologien skal gøre shoppeoplevelsen i den fysiske butik mere effektiv, hvor kunderne slipper for både at stå i kø til en traditionel kasse og heller ikke selv skal bruge tid på at scanne deres varer i en selvbetjeningsservice.

Coop Italia – vink til sensoren og få produktinformation

Med flagskibsbutikken i Milano er Coop Italia interessant, idet de indbyggede teknologiske løsninger som kunstig intelligens og sensorer her sætter fokus på det interaktive og personlige aspekt i købsprocessen. Butikken har fx interaktive tabeller med sensorer, der kan scanne kunderne, som med bevægelser med hænderne kan få informationer om produkterne frem på tabellerne. Her kan kunderne bl.a. se indhold, næringsinformationer og allergiinformationer om produkterne. Derudover er der tilføjet en touch-app på hylderne i butikken, hvor kunderne kan navigere rundt i produktkategorier og finde de helt rigtige produkter samt se informationer og tilbud på produkterne.

Foto: Coop Italia

Moby – fremtidens dagligvarebutik er mobil

Svenske Wheelys, der er kendt for de cyklende caféer, tager innovationen til et helt nyt niveau og integrerer ikke kun teknologiske løsninger i enkelte dele af dagligvarebutikken. Hele konceptet om en dagligvarebutik revolutioneres, når Wheelys i øjeblikket tester fremtidens svar på dagligvarebutikken i Shanghai i samarbejde med det kinesiske Hefei University. I fremtidens dagligvarebutik er convenience om noget et fokuspunkt. Butikken går under navnet Moby og i stil med de førnævnte koncepter er der hverken medarbejdere eller kasseapparater, og alt foregår gennem en tilknyttet app. Men det helt særlige ved Moby er, at den er mobil. Fremtidens dagligvarebutik tager derfor bekvemmelighed til næste niveau, idet Moby er i stand til selv at foretage leverancer og køre til et lager for genopfyldning – så snart selvkørende biler bliver lovlige på vejene altså. Moby kan desuden bringe dagligvarer til øde områder, der under normale omstændinger ikke ville have nem adgang til en dagligvarebutik.

Fotos: Wheelys

Den klassiske dagligvarebutik gentænkes altså i den grad på ny, og mens aktører som Amazon går hele vejen, kan der også på mere overskuelig vis skabes løsninger til de travle kunder, der empower dem i indkøbssituationen og sørger for, at de kommer hurtigt ud af døren igen med enklere, teknologiske løsninger.


Kategorier: , , , , ,
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar