Skip to main content
  • Convenience | Forbrugeradfærd | Generation Y | Innovation | Oplevelser | Teknologi | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 19/08/2014

Danmarkspræmiere på kontaktløs betaling

Juice-giganten Joe and the Juice har, i samarbejde med Point, som den første i Danmark lanceret såkaldt kontaktløs betaling. Dette skete i juicebaren ved Gammel Mønt i København mandag den 18. august, hvor kæden holdt åbent hus, så kunder kunne afprøve den nye teknologi. Planen er at betalingsløsningen skal bredes ud til alle kædens 62 juicebarer.

Kontaktløs betaling i praksis

Kontaktløs betaling indeholder samme teknologi, som lige nu ses når der tjekkes ind/ud med rejsekortet. Kortet føres hen til terminalen og på blot et øjeblik, har du betalt for din vare. Ved beløb under 200 kr., kræves sågar ingen pinkode. Det er altså slut med at stå og vente på en langsom dankortterminal – i hvert fald i Joe and the Juice. Gæsten har nemt og bekvemt betalt sin juice, kaffe eller sandwich på et øjeblik, hvilket, ifølge direktøren, vil hæve serviceniveauet hos juice-kæden.

”Der er nogle ting, der godt må tage lidt tid, fordi det kan have en værdi, men at vente på en dankortterminal er ikke en af dem” – Kaspar Basse, administrerende direktør i Juice and the Juice.

Han påpeger ydermere, at den nye betalingsform vil give gæst og medarbejder mere frihed til at tale med hinanden. Samtaler på Joe and the Juice lader altså til at blive mere uformelle i fremtiden, hvilket passer fint ind i kædens afslappede stil og indretning. Synergien mellem koncept og fysisk butik bliver derved endnu mere tydelig. Juice-kongen påpeger afslutningsvis, at betalingsformen ”kan være den forskel, der kan adskille os fra vores konkurrenter”.

Joe and the Juice er en organisation i hastig vækst. Alene sidste år, åbnede juicekæden 22 nye barer og det anses ikke som urealistisk at yderligere 25-30 barer føjes de 62 eksisterende over de kommende år. Kæden er præsenteret i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Frankrig. Hovedmarkedet er stadig suverænt Danmark med 45 juicebarer rundt i landet.

NFC: Teknologien bag kontaktløs betaling

NFC står for ”Near Field Communication” og udbydes I Danmark af virksomheden Point. NFC-teknologi åbner tilmed op for at betale med mobiltelefon i danske butikker, da de fleste nye modeller har teknologien indbygget. NFC stormer frem i udlandet og i Storbritannien indeholder ikke mindre end 38 mio. betalingskort denne. Foruden Storbritannien, er teknologien ligeledes udbredt i Frankrig, Polen og Tyrkiet.

I Danmark har teknologien først set dagens lys først i denne uge, men direktøren i Point, Chris Lund-Hansen, spår en hastig udvikling:

”Vi forventer at se en bølge af butikker, som ønsker at tage imod kontaktløs betaling. Vi kan se, at udlandet har overhalet Danmark. Her i landet har vi ventet længe på at se det første seriøse bud på denne betalingsform. Det helt store perspektiv er, at mange telefoner kommer med indbygget NFC, og derfor står vi lige nu på tærsklen til at kunne betale med vores telefoner i butikkerne” – Chris Lund-Hansen, administrerende direktør i Point.

Danmark har langt over 100.000 betalingsterminaler. Point har en markedsandel på lige over 50 %, hvoraf halvdelen af disse er forberedt til NFC-teknologi. Dét, sammenholdt med ovenstående citat, opbygger en særdeles god forudsætning for, at betalingsløsningen hurtigt rulles videre ud i danske butikker.

Foreløbig er der kun 30.000 MasterCard Direct fra Danske Bank, der indeholder den såkaldte NFC-teknologi, som kan udføre kontaktløs betaling. Dette er et helt bevidst valg, da ønsket er at starte med en ung målgruppe, idet pioneren inden for NFC i Danmark netop er Joe and the Juice, som primært henvender sig til det yngre segment. Den fremtidige ambition er dog, at teknologien skal lægges over på andre betalingskort i takt med, at folk skal have udskiftet deres kort, således at der sker en trinvis udskiftning.

Mange havde spået MobilePay som fremtidens betalingsløsning, men med kontaktløs betaling lader det til, at den populære betalingsservice har fået en konkurrent på det danske marked. Om disse kommer til at bekrige hinanden om markedsandele er endnu uvist. Dog hersker der ingen tvivl om, at fremtidens betalingsløsning bliver mobiliseret – ved MobilePay, NFC-teknologi eller en kombination af disse.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop