Danskerne ønsker at gøre en forskel gennem deres indkøb

Danskerne ønsker at gøre en forskel gennem deres indkøb

Forbrugerbevidstheden stiger i Danmark. Det er blevet mainstream at være klimakriger, og forbrugerne ønsker i høj grad at gøre en forskel gennem deres produktvalg. Halvdelen af befolkningen tænker over at føre en bæredygtig og klimavenlig livsstil. Det viser vores helt nye, omfattende forbrugerstudie i bogen Refresh Retail 2.0.

Bæredygtighed er for alvor kommet på agendaen i detailhandlen, hvor virksomheder og brands kæmper med den grønne omstilling. Og det er absolut nødvendigt, hvis du spørger forbrugerne. Hele 46 pct. af danskerne mener, at bæredygtighed er vigtigt, når de handler ind, og 64 pct. forventer kort og godt, at virksomhederne er socialt ansvarlige.

Tendensen er dog, at størstedelen af forbrugerne først går virksomhederne i sømmene, når de får nys om uetisk opførsel – indtil da har de en forventning om, at virksomhederne handler etisk korrekt. Det er altså strengt nødvendigt, at der fortsat sættes stort ind på den grønne omstilling, hvilket giver god mening ift. både branding og bundlinje. Dertil er det ekstremt vigtigt at informere kunderne og gøre information om virksomhedens ansvarlige opførsel let tilgængelig. Blandt mange kunder, især de unge Generation Z, gælder det også, at de ikke vil betale mere for etisk korrekt producerede varer, hvilket vidner om, at bæredygtighed og ansvarlighed er på vej til at blive et basisparameter i detailhandlen.

Forbrugerne vil gøre en forskel gennem deres indkøb

”Jeg mener, man kan gøre en forskel i verden gennem sine produktvalg og indkøb”

Generation Z: 15-19 år, Generation Y: 20- 37 år, Generation X: 38-58 år, Baby Boomers: 59-72 år

Responsible Retail

Bogen Refresh Retail 2.0 dykker ikke blot ned i de kundetyper, trends og tendenser du skal have for øje i 2020 og frem – den giver dig også de forretningsmodeller, der skal til for at tiltrække dem. Læs bl.a. om Responsible Retail og få masser af best practice, som den nedenfor, fra ind- og udland i Refresh Retail 2.0.

The Body Shop

Skønhedsbrandet The Body Shop har lanceret et nyt butikskoncept, hvor bæredygtighed og aktivisme i den grad er i fokus. Konceptet er åbnet på den travle shoppinggade Bond Street i London, og her er der bl.a. en genopfyldningsstation, hvor kunderne i første omgang kan få genopfyldt deres sæbeproduktsflasker. Det er også muligt for kunderne at aflevere brugte flasker til genbrug – uanset om det er brandets egne eller eksterne mærkers. Kunderne belønnes med en voucher, de kan benytte i The Body Shop-butikkerne, hvis de returnerer brugte beholdere. I butikken er også en vandstation, hvor kunderne kan få genopfyldt deres vandflasker, samt et såkaldt “activsm corner”, hvor de besøgende kan lave deres egne forandringsløfter. Ideen har rødder tilbage til The Body Shops grundlægger, Anita Roddisk, som var aktivist.

Fotos: The Body Shop

Hvordan skaber du innovation og gentænker forretningsmodellen?

Svaret findes hos forbrugerne. Bliv klogere på netop dem og de forretningsmodeller, der vil vinde dem i fremtiden i den nye bog Refresh Retail 2.0.


Kategorier:
, , , , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar