Skip to main content
  • Butikker | Convenience | Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Generelt | Mærkevareproducenter | Miljø og etik | Teknologi | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 09/11/2009

Den vigtigste ingrediens: CSR

CSR

Flere og flere forbrugere tænker på miljøet og de sociale konsekvenser af deres indkøb. Ingredienser som bæredygtighed, dyrevelfærd, sikkerhed og fair-trade er efterspurgte hos forbrugerne, der i stigende grad forlanger vished for, at producenterne bag produkterne er i stand til at udvise ansvarlighed.

Vi allerede er vant til at læse om energiprocenter og tilsætningsstoffer på varedeklarationen på det produkt, vi står med i hånden i supermarkedet. Før vi foretager et valg og køber produktet, har vi altså mulighed for bevidst og kritisk at scanne varen for uønskede e-numre eller den rigtige fedtsammensætning.

Project Label vil udvide konceptet med en varedeklaration for CSR og forsøger dermed gøre processen bag produkterne mere gennemsigtig. “Social nutrition labels” – eller sociale varedeklarationer – skal nemlig bringe virksomhedens sociale og miljømæssige ansvarlighed tydeligere frem.

Men i modsætning til traditionelle varedeklarationer, hvor det er producenten, der står bag, lægger Project Label op til, at det er det “The Wisdom of the Crowds“, der skal generere den nødvendige viden. Forbrugerne skal på den måde guide andre forbrugere til varer produceret med god samvittighed.

Udgangspunktet er, at virksomheder gør alle mulige ting – gode såvel som dårlige. Når virksomheder gør særlige ting, skrives der om det i analyser, blogs, artikler og rapporter. Hvis forbrugerne støder på relevante artikler i deres færd på nettet, kan de poste dem på Project Labels hjemmeside, hvor andre brugere kan læse dem og stemme om, hvorvidt de skal påvirke en bestemt virksomheds sociale varedeklaration. På den måde får forbrugerne mulighed for at sammenligne producenters CSR-indsatser og blive vidensmæssigt klædt på til deres næste shoppetur.

Hvis de da ikke bare nøjes med at downloade de sociale varemærker på deres mobiltelefon, når de står uden for Starbucks eller med en vare i hånden i supermarkedet. Gennemsigtighed er en trend, der er kommet for at blive.

NRF_new_york2010

?

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop