Skip to main content
Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 25/05/2010

Digitalt makeup-spejl gør det muligt at lege med makeup uden at prøve

Vi har tidligere beskrevet, hvordan sitet Polyvore.com giver modeinteresserede brugere mulighed for at agere stylister og lave moodboards af modevarer fra forskellige online-butikker. Nu giver Shiseidos digitale makeup-spejl japanske kvinder chancen for at lege makeup artist via skærmen. Dermed kan brugerne stifte bekendtskab med brandet og dets produkter på en kreativ måde, der kan føre til loyalitet og præferencer over for mærket.

Samtidig er det digitale spejl – i en udvidet udgave ­- lanceret ved Shiseidos stand i Takashimaya-stormagasinet i Tokyo, hvor de besøgende kan lege med farver og forskellige typer konsistens uden at skulle have fingrene ned i krukkerne.

Her er funktionen udvidet til at tage udgangspunkt i kundens eget ansigt. Oplevelsen indledes med, at spejlets kamera tager et billede af og scanner ansigtet, så det fremstår på skærmen sammen med en række skræddersyede makeup-råd. Herefter kan kunden via et touch screen interface vælge makeup-typer og -farver, som computeren dermed smører på ansigtet. Til slut kan brugeren printe før- og efterbilleder ud af de looks, hun bedst kan lide.

Udover at reducere omkostningerne ved at stille traditionelle prøveeksemplarer og samplingseksemplarer til rådighed er det digitale makeup-spejl en oplagt måde at gøre oplevelsen ved makeup-standen i stormagasinet mere legende og uforpligtende. Vi har tidligere beskrevet, hvordan makeup-købet hos high end brands (som Shiseido også er) foregår i en formel sammenhæng, hvor kunden ofte kun kan få oplyst produktpriser, hvis hun går i dialog med en ekspedient, der også skal guide hende til at vælge de rigtige nuancer og teksturer. Med det digitale spejl får kunden mulighed for at servicere sig selv og eksperimentere samtidig med, at hun får gode råd – men uden at skulle stå til regnskab over for salgspersonalet. Tiltaget kommunikerer, at makeup lægger op til uforpligtende kreativitet og leg, hvilket brands som Mac og Smashbox – der modsat de klassiske high end-brands inden for industrien i særdeleshed appellerer til teenager-segmentet – med succes for længst har forstået.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop