Skip to main content
  • E-handel | Forbrugeradfærd | Sociale Medier | Teknologi | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 20/01/2022

Dine fremtidige salgskanaler er allerede hverdag i Kina

Interview med  Jacco Bouw, Social & E-commerce Explorer of China, AgencyChinace]Kina er epicenter for handel på sociale og digitale kanaler, og som landet med nogle af de mest tech-kyndige forbrugere giver markedets trends og tendenser et kig ind i, hvad vi kan forvente os af fremtidens retail på vores egne breddegrader.[Vi har taget en snak med Jacco Bouw, Social & E-commerce Explorer of China fra AgencyChina, der er ekspert i marketing teknologi og en af vores internationale partnere, og spurgt, hvad der er op og ned i digitale trends og tendenser i Kina i øjeblikket.[[blockquote text=”I de sidste fire år har markedet ændret sig hurtigt. Det sker pga. handlen på de online markedspladser. I Europa stammer 50 pct. af forbruget fra online markedspladser, hvor det i Kina er oppe på omkring 85 til 90 pct.” show_quote_icon=”yes” text_color=”#000000″ quote_icon_color=”#43d7af”][Markedspladser er det nye sortMarkedspladser, liveshopping, sociale medier, digitale hubs og virtuelle værktøjer. Mulighederne er mange, når forbrugerne shopper online, og de seneste års coronanedlukninger og begrænsninger på fysiske aktiviteter har kun givet den digitale og teknologiske udvikling bedre vækstbetingelser.

Ifølge Jacco Bouw har særligt markedspladserne vokset sig store i Kina i løbet af de sidste fire år. Vi kender markedspladserne fra de europæiske spillere som Zalando eller Asos, og i Kina udgøres markedet af tilsvarende mange forskellige markedspladser, der dog typisk ejes af de store, dominerende spillere Alibaba og JD.com.

– I de sidste fire år har markedet ændret sig hurtigt. Det sker pga. handlen på de online markedspladser. I Europa stammer 50 pct. af forbruget fra online markedspladser, hvor det i Kina er oppe på omkring 85 til 90 pct. I Kina opsøger du ikke brandsne direkte, som du gør i Europa, hvor du fx går ind på Levi.com, hvis du vil købe noget fra Levi’s. I Kina går du til Alibaba.

Markedspladserne er altså forbrugernes foretrukne shoppingkanal i Kina. I Europa får markedspladserne også en stadigt større betydning, og flere og fere forbrugere shopper allerede via fx Amazon og Zalando, bl.a. fordi det her, ifølge Jacco Bouw, er en fordel fx at kunne sammenholde forskellige brands produkter med hinanden. Præcis hvorfor markedspladserne er så populære, kan du høre mere om til vores konference Refresh Retail 2022 d. 30. marts, hvor Jacco indtager scenen og går i dybden med de dominerende forbrugertrends i Kina.[[blockquote text=”Fordelen ved liveshopping er, at forbrugerne kan få en masse detaljer om produkterne, som de ikke ellers ville kunne få, når de shopper online. I fysiske butikker kan de mærke, røre og spørge ind til produktets materialer mv. Det kan de ikke online, men med liveshopping kommer det meget tæt på.” show_quote_icon=”yes” text_color=”#000000″ quote_icon_color=”#43d7af”][Liveshopping gør onlineshopping mere relevantUdover stigningen i markedspladsernes popularitet er liveshopping, live streaming eller interaktiv e-handel (kært barn har mange navne) en dominerende trend i Kina lige nu. Fænomenet hænger tæt sammen med de såkaldte KOLs (Key Opinion Leaders), som kan sammenlignes med de influencere, vi kender i Europa – blot i væsentligt større format. KOLs har nemlig en enorm følgerbase, og 90 mio. følgere er ikke unormalt. En af de førende KOLs i Kina, Li Jiaqi, solgte for omkring 1,5 mia. euro på bare 24 timer på sidste års Singles Day via netop en liveshopping-session, hvor følgerne kunne købe produkter, samt modtage råd og rabatter. Men hvorfor er liveshopping-metoden så populær blandt de kinesiske forbrugere?

– Fordelen ved liveshopping er, at forbrugerne kan få en masse detaljer om produkterne, som de ikke ellers ville kunne få, når de shopper online. I fysiske butikker kan de mærke, røre og spørge ind til produktets materialer mv. Det kan de ikke online, men med liveshopping kommer det meget tæt på. Her kan influencerne fortælle dig, hvordan det føles, hvad du skal kombinere det med, og følgerne kan stille relevante spørgsmål direkte og med det samme, fortæller Jacco Bouw.

Detaljerede beskrivelser og mulighed for specifikke spørgsmål og svar til og fra forbrugerne er altså ifølge ham med til at gøre shoppeoplevelsen mere autentisk og relevant for den enkelte. Og relevans er vigtigt, hvis man vil fastholde de krævende forbrugeres opmærksomhed. Ifølge Jacco Bouw, er algoritmer også et hemmeligt våben i netop den kamp, og her kan man med fordel lade sig inspirere af de sociale medier, såsom videoplatformen TikTok.[TikTok-effektenPå TikTok sørger komplekse algoritmer for, at forbrugeren hele tiden får serveret det, der højest sandsynligt er mest interessant for lige netop dem, med intentionen om at fastholde dem så længe som muligt på platformen. Det forsøger man at udnytte i kinesisk retail.

Ifølge Jacco Bouw, er det netop den slags algoritme, der bruges på e-handelsplatforme, således at forbrugernes shoppepræferencer hele tiden bliver mødt.

– Når forbrugerne tager på shopping fysisk, går de typisk efter bestemte brands eller deres favoritbutikker på den gade, de shopper på. De går ikke ind i alle butikker ved siden af hinanden op og ned ad Strøget. På e-handelsplatforme kan algoritmen tilpasse shoppeoplevelsen til den enkelte og sørge for, at den virtuelle shoppegade kun bliver fyldt med butikker, brands og produkter, der er relevante for den enkelte forbruger. Det er en ægte game changer, lyder det fra Jacco Bouw.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop