Disse dagligvarekæder står stærkest hos danskerne!

Disse dagligvarekæder står stærkest hos danskerne!

I de senere år har vi oplevet, hvordan supermarkederne ikke blot kæmper kampen om kunderne i tilbudsarenaen, men i langt højere grad end tidligere set også kommunikerer værdier, holdning og involverer sig i samfundsdebatten for at holde sig relevante overfor kunderne. Kort sagt er kæderne gået fra at være et udsalgssted, der blot skulle udvælge gode varer og sælge dem til gode priser, til i høj grad at opbygge stærke brands.

Spørgsmålet er, hvem der – ud fra et brandingsynspunkt – står stærkest i danskernes bevidsthed? For at besvare dette spørgsmål har vi taget temperaturen på danskernes holdning til de danske dagligvarekæder. I denne blog har vi fokus på kædernes Retail Brand Strength Store.

Dette blogindlæg er et uddrag fra Kampen om Kurven i Dagligvarehandlen – Prognose 2031, hvor du kan læse hele undersøgelsen. Er du medlem af Retail Institute Scandinavia, kan du downloade rapporten helt gratis i Vidensbanken.

Retail Brand Strength Score

Branding er ikke længere et spørgsmål om at have samme farver på alle materialer eller bruge samme skiltning. Det er langt mere komplekst. Branding består hovedsageligt af immaterielle og emotionelle værdier, som over tid linkes til retail-brandet. Retail branding er i princippet alt, hvad der er i kontakt med kunden lige fra medarbejdernes imødekommenhed og evne til at løse kundernes problemer, til kædens holdning og indsats overfor madspild, bæredygtighed mv. Kort sagt bliver et retail-brand opbygget af mange små komponenter og touchpoints over tid. I detailhandlen er målet med et stærkt brand at sikre, at kunderne overvejer din butik, hver gang de handler i kategorien, kort sagt at du er top of mind.

Vi har defineret et nøgletal for de forskellige kæders brandstyrke: Retail Brand Strength Score, som er baseret på danskernes holdning til brandet. Retail Brand Strength Score er et udtryk for, hvor stærkt et brand er målt ud fra, hvor mange der ville savne brandet/kæden, hvis den ikke længere eksisterede på markedet.

Rema 1000, Netto og SuperBrugsen har de stærkeste brands!

I forhold til kædernes brandstyrke, ses det meget tydeligt, at lavpriskæderne ikke kun er gode til at kommunikere skarpe priser, men også har været gode til at skabe stærke brands. Hele tre ud af de fire stærkeste dagligvarebrands er lavprissupermarkeder; Rema 1000, Netto og Lidl. En af forklaringerne på dette skal findes i, at mange af lavprissupermarkederne i de senere år har haft en markant stemme i forhold til bl.a. klima- madspilds- og ikke mindst bæredygtighedsdebatten.

SuperBrugsen, Bilka og Kvickly ligger alle med en relativt høj Retail Brand Strength Score, mens det online brand, der ligger højest, nemlig Føtex.dk, er at finde midt i feltet. At Føtex.dk har opnået den højeste placering af alle online brands, trods den korte tid på markedet og begrænset geografisk dækning, skyldes netop, at føtex.dk – modsat Coop – har været gode til at overføre værdier og dermed styrken i moderbrandet til det nyeste medlem i familien. Nemlig.coms modvind den seneste tid afsejles tydeligt i danskernes vurdering af brandet, idet det er det svageste brand og indtager en kedelig sidsteplads med en score på kun 11. Dette kan meget vel blive en udfordring fremover i rekrutteringen af nye kunder, idet et svagt brand tiltrækker færre nye kunder.

Vil du læsee mere om, hvordan du opbygger et stærkt brand i dagligvarehandlen?

Læs mere om, hvilke faktorer, der får dit brand til at blive top of mind blandt kunderne. I Kampen om Kurven i Dagligvarehandlen – Prognose 2031 sætter vi fokus på de trends og tendenser, der vinder dagligvarekunderne fremadrettet. Samtidig kan du læse hele vores store brandundersøgelse af de danske dagligvareaktører, som også inkluderer nøgletallet Retail Customer Loyalty Score, der afslører, hvem der er bedst til at få eksisterende kunder til at blive i forretningen.


Kategorier:
, , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar