Er Kvickly Albertslund fremtidens supermarked?

Er Kvickly Albertslund fremtidens supermarked?

I en nylig undersøgelse foretaget af Retail Institute Scandinavia i samarbejde med Ebeltoft Group kan det konstateres, at kun 32% af danskerne kan li’ at shoppe dagligvarer – og for de 18-34 årige er tallet helt nede på 26%.  Vi har i analysen målt Danmark mod andre lande og målt mod Danmarks 32% – ser det således ud:

Frankrig 43%, Tyskland 49%, Italien 57% og Spanien 40%

Der må derfor ligge en opgave for alle os der beskæftiger os med dagligvarer –  kæder, leverandører og konsulenter i at tilbyde forbrugerne bedre oplevelser. I maj 2015 åbnede Kvickly Albertslund og på hjemmesiden skriver de:

“Et helt nyt Kvickly i Albertslund. I Kvickly vil vi gerne gøre det anderledes. Vi vil gøre det til en fornøjelse at købe ind. For indkøb er en ganske stor del af hverdagen. Derfor har vi fyldt et nyt varehus med madglæde, oplevelser og engagerede medarbejdere, der kan hjælpe og inspirere dig.”

Her et år efter åbning har vi taget forbrugerbrillerne på og taget på indkøbstur i Kvickly Albertslund – her er vores observationer:

Man fornemmer det med det samme, man træder ind – stoltheden og glæden. Allerede i kiosken bliver vi mødt af overstrømmende smil og imødekommenhed, og det er nærliggende at tænke, at her er der tale om et enkeltstående tilfælde.

Men som turen går gennem butikken, bliver det mere og mere tydeligt, at her er der tale om en medarbejderbegejstring i udpræget grad – og det forstår jeg godt. Det er også svært ikke at lade sig begejstre som kunde. Særligt når det første, man møder, er tilbuddet om en gratis kop kaffe, så er indkøbsturen godt i gang.

Man kan vælge at scanne sine varer selv og pakke i poser med det sammen eller handle på traditionel vis.


Mens Zone

 

Den første afdeling er skønhed – og her adskiller denne Kvickly sig ved at ha’ en synlig afdeling for mænd – Men’s Zone. Alt er samlet her, sågar også proteinbarer og -pulver. Godt set, for mænd vil gerne den direkte vej, når de handler , og nu slipper de for at navigere i diverse skønhedskategorier for at finde de produkter, de har brug for.

 

 

Tøj

Næste afdeling taler derimod til kvinden. Vi er nået til tøjet, og man fristes til at blive i tvivl, om der mon er tale om en ”rigtig” tøj-butik. Det er samme tøj som i andre Kvickly’er, men er displayet helt anderledes og delt op i kategorier, så det er nemt at navigere.

Og prøverummene – det kunne gøre mange tøjbutikker misundelige… Man får lyst til at prøve – og i det hele taget gå på opdagelse i tøjet.

 

 

Efter skønhed og tøj er man ikke i tvivl om, at nu træder man ind i maduniverset, og man mærker forventningens glæde sprede sig.

indgang mad

 

Grønt

 

Første afdeling er frugt og grønt – også her er inventaret anderledes og der er skævet lidt til udlandet i forhold til, hvordan grøntsagerne displayes – det ser virkelig indbydende  ud. Økologien er fremhævet og nem af finde, og der er også tildelt rigeligt plads i spacet til Coops måltidssatsning – C-mærket.

 

 

I delikatesse-afdelingen fristes man af det store udbud  – igen er mange af varerne det samme som andre steder, men iscenesættelsen er anderledes. Og det er i store træk det, der kendertegner denne Kvickly. Varerne er i høj grad det samme, men iscenesættelsen er anderledes end man er vant til. Hylderne er lave, og man får nemt et overblik over butikken og hvor, man skal bevæge sig hen.

 


Mejeri

 

Mejeri er ingen undtagelse, men her undres jeg –  Den er gemt lidt væk og er mørk. Man skal ha’ indtryk af at man går ind i en lade, fik jeg senere at vide – den fangede jeg altså ikke.

 

 

 

Jeg er nødt til at spørge, om der er brugt et nyt lys i denne Kvickly, for varerne er belyst på en måde, jeg ikke er vant til at se. Lyset var det samme, får jeg at vide, så varernes flotte udseende må alene tilskrives inventaret.

Pålæg

 

Og varerne er i det hele taget mere tilgængelige – det er kun på frys og i mejeri, at der skal skydes låger til side – ellers er kølevarerne displayet i køle-øer med hylder, og er derved nemmere at gå til.

 

 

 

Har man allergi, eller hører man bare til dem der gerne vil undgå fx gluten og sukker, er det også nemt at navigere – det hele er samlet ét sted.

Non food-afdelingen var igen en oplevelse – særligt isenkram førte tankerne hen på en isenkræmmer af de bedre, og man får igen lyst til at gå på opdagelse. Der er fare for mange impulskøb, når varerne displayes på denne måde og indbyder til opdagelse.

Også ved udgangen blev jeg mødt af venlighed og service da selvscanneren ikke virkede efter hensigten. Og hvis ikke det allerede er skinnet tydeligt igennem, så var dette bestemt en indkøbsoplevelse af de bedre.

Overskuelighed, venlighed og flot iscenesættelse betegner mit helhedsindtryk af denne butik, og med konsulentbrillerne på igen, mener jeg, at dette er et godt bud på fremtidens dagligvarebutik, når det handler om butiksopbygning og inventar. Det er et godt fundament at bygge videre på, men der er stadig mulighed for at arbejde med iscenesættelse og digitale oplevelser. Det vil jeg gå i dybden med i næste uge, hvor jeg giver mine tre bud på innovation og iscenesættelse i dansk dagligvarehandel.


Kategorier:
,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar