Forbrugerne søger billedskønne madoplevelser – er du picture perfect?

Forbrugerne søger billedskønne madoplevelser – er du picture perfect?

I takt med at danskerne føler sig mere og mere travle, bliver tiden, de selv skulle have brugt på at handle ind og lave mad, byttet ud og prioriteret til hyggelige stunder med familie og venner – enten på spisesteder eller indenfor hjemmets fire vægge med mad bestilt udefra eller taget med on-the-go. Forbrugernes higen efter madoplevelser giver ikke kun restaurationsbranchen luft under vingerne, men også foodservice-aktører gode muligheder for at vækste.

Men hvilke forbrugerdrevne trends og tendenser skal fremadrettet drive væksten i foodservice- og restaurationsbranchen? Danskernes store madoplevelseslyst dyrkes især gennem de sociale medier – er du picture perfect?

Læs med nedenfor og bliv endnu klogere på trends og tendenser til årets foodservice-konference Future Foodservice 2020 d. 28. maj.

I Instagram-æraen skal madoplevelser være delbare

Især de helt unge forbrugere lever gennem deres smartphone og er konstant på udkig efter at øge deres sociale kapital i deres netværk gennem likes eller views. Når det kommer til madoplevelser, sker dette især gennem det billedbårne sociale medie Instagram, hvor forbrugerne flittigt poster billeder af deres nye madfund, eller af besøget på den restaurant eller spisested, der netop har været ”hypet” på det sociale medie.

Fremkomsten af udtrykket ”Instagram-venlig” understreger behovet for fysiske installationer, der er værdige til at blive delt på platformen og følgelig vil give afkast i form af social kapital.

Fremkomsten af udtrykket ”Instagram-venlig” understreger behovet for fysiske installationer, der er værdige til at blive delt på platformen og følgelig vil give afkast i form af social kapital. Flere og flere i branchen er hoppet med på bølgen om at gøre madoplevelsen så ”Insta-venlig” som mulig, og her gælder både interiørdesign samt anretning og præsentation af maden, der serveres. De billedværdige oplevelser er her en konkurrencestærk ressource og et effektivt marketingsredskab, da de skaber en enorm opmærksomhed og interaktion online. Kunderne er nysgerrige på madtrends og søger derfor at afprøve dem og de steder, der tilbyder noget unikt, som de har set på de sociale medier. Instagrams rækkevidde og styrke er enorm og har ændret fødevarespillet, hvor nye, fysiske koncepter centreret omkring platformen regelmæssigt ser dagens lys, og hvor ”gamle” spillere hopper med på vognen for ikke at gå i glemmebogen.

Brands, der er gode til at iscenesætte sig selv på de sociale medier med mundvandende billeder og videoer, har succes med at trække kunder til, og især signaturretter, der skiller sig ud i den enorme mængde af content, og som evt. afspejler en fødevaretrend, fanger brugernes opmærksomhed.

La Neta tager Instagram-brugerne med til Mexico

Hos La Neta bliver man taget med på en kulinarisk rejse til Mexicos varme himmelstrøg. På mexicansk slang betyder La Neta ”sandheden”, og i restauranten er der derfor skruet op for farverne, mens den rene og autentiske smagsoplevelse er i fokus. Her kan man nyde mexicansk cocktail med mezcal, mens de farvestrålende vægge og indretningen sætter den glade stemning og fungerer som en eksotisk baggrund for et hav af fotomuligheder. La Neta er en del af Mikkeller-universet, og derfor er der også rig mulighed for at nyde en af de ti forskellige fadøl, som restauranten serverer ved siden af de velsmagende tacos, der på ægte mexicansk maner serveres i forskelligfarvede fade – helt perfekt til Instagram.

Fotos: Martin Marinov for Mikkeller

Vil du vide mere om tidens trends og tendenser i foodservice?

Gå ikke glip af en dag fyldt med viden og inspiration til Future Foodservice d. 28. maj.

Oplev bl.a. Mikkeller, Too Good To Go og Dagrofa Foodservice.


Kategorier:
, , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar