Forbrugerne søger mere end bare at blive mætte

Forbrugerne søger mere end bare at blive mætte

Som en naturlig konsekvens af den voksende oplevelsesøkonomi, søger de oplevelseshungrende forbrugere i stigende grad mod restaurationsbranchen for velsmagende oplevelser i socialt lag. En opgørelse fra restaurationsbranchens organisation HORESTA viser, at danskerne er blevet endnu gladere for at spise uden for hjemmet. Samlet set spiste og drak den danske befolkning og turister for 42 mia. kr. i 2016, hvilket er ny rekord i restaurationsbranchen.

På trods af at danskerne er blevet så glade for at gå ud og spise, så er konkurrencen i restaurationsbranchen fortsat hård, da nye koncepter konstant kommer til. Derfor går flere restauratører nye veje for at sikre eller øge deres indtjening.
En af vejene er conveniencemarkedet, hvor restauratører sælger præfabrikeret retter til bl.a. supermarkederne. Kvaliteten af færdigretter i supermarkederne er forbedret, og nogle forbrugere anvender disse retter som et alternativ til et restaurationsbesøg.

En anden tendens vi ser på markedet, er et koncept, som ligger imellem den præfabrikerede mad i supermarkederne og en restaurationsmiddag. Her køber forbrugeren en restaurationsret, som de selv skal varme og tilberede i hjemmet. Dette giver restauratørerne en mulighed for at sælge til flere kunder, end der er plads til i restauranten, og dermed kan de udnytte kapaciteten mere optimalt.

Samarbejder på tværs af brancher er også noget, der dukker op flere og flere steder. Et fint eksempel er Cofocos samarbejde med Nordisk Film, som har udmundet i et conveniencekoncept ved navn Food & Film, der byder på en mad- og biografoplevelse samme aften, og dermed tillader forbrugerne at booke en event uden skulle tænke over detaljerne.

I Food Serviceguide 2017 præsenterer vi dig bl.a. for fire overordnede trends samt tilhørende subtrends og best practice-cases, der bevæger sig længere og længere ind i detailhandlen såvel som foodservice-sektoren.

Du får her et kort uddrag af vores seneste trendunivers, fra afsnittet ’Tendenser & Forbrugeradfærd 2017’.

Interaction kan ses som en helt naturlig del af restaurationsbranchen, men der ligger meget mere i ordet Interaction, end blot det at servere dine kunder en portion mad. Interaction er en key driver, når det kommer til at spille på at give kunderne en oplevelse, der går udover det sædvanlige. Den interaktion, der finder sted mellem medarbejdere og kunder, er essentiel, da den giver mulighed for mere præcist at finde frem til kundens behov, opbygge en relation og personalisere oplevelsen.

I en verden, hvor alt stadig bliver mere digitaliseret, sætter forbrugerne netop ekstra meget pris på den fysiske og sociale dimension, hvorfor man bør dyrke de interaktionsmuligheder, der opstår når forbrugerne går ud for at spise, hvad end det er morgenmad, frokost eller aftensmad.
Fx inviterer et åbent køkken kunderne indenfor på en naturlig måde, hvor kunderne nærmest kan mærke pulsen på de engagerede kokke, alt imens de forbereder den menu, som kunden nu måtte have bestilt. Samtidig er det en god ide at give kunderne mulighede for at købe de produkter, de netop har spist efterfølgende, såsom vin eller kød, i en in-house butik. På den måde skabes der et bånd og en klar brandværdi, der er i stand til at opbygge relationer imellem kunden og brandet.

Edutainment uddanner og underholder forbrugeren på én og samme tid. Her er fokus på indhold og oplevelser, hvor kunderne gennem events, kurser og in-store-promotion lærer, hvordan produkter kan bruges på nye og bedre måder. Herunder er fx vinsmagning en oplevelsesrig event, der på samme tid uddanner kunderne. Dette er samtidig en social dimension, hvor forbrugerne kan interagere med personale, eksperter og hinanden og dermed opleve et styrket tilhørsforhold til brandet.

Fotos: Miklos Szabo

La Fabrica
Et fint eksempel på Interaction-trenden er La Fabrica. I august 2017 åbnede La Fabrica dørene op til et spansk univers på Nørrebro i København. På selv samme adresse lå tidligere Madam Blå Fabrikken, men nu er de fabrikslignende lokaler blevet transformeret om til en charmerende blanding af et stort åbent køkken, et spiseområde, en bar og en vinbutik, som samlet fylder over 300 m2.
Konceptet byder på spansk-inspireret delemad, der nydes ved borde uden dug i en afslappet stemning, mens man drikker vine fra egen import. Ud over at tjenerne selvfølgelig altid er behjælpelige med viden, råd og assistance, så er vinmenukortet nemt at forstå, også hvis man ikke har den store viden inden for vine.

Brancherapporten, Food Serviceguide 2017 belyser det danske marked for restauranter, catering, hoteller og beværtninger.

Læs mere om Food Serviceguide 2017 her 
Bestil brancherapporten her


Kategorier: , , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar