Forfør forbrugerne med Instagram-venlige butikker

Forfør forbrugerne med Instagram-venlige butikker

Generation Z har aldrig befundet sig en butik uden at have deres telefon på dem – de lever gennem den og er konstant på udkig efter at øge deres sociale kapital gennem likes. Denne adfærd skaber enestående muligheder for retailere for både at øge deres brand awareness og skabe engagerende oplevelser, hvis de forstår at udnytte mulighederne optimalt.

Dette er en forkortet udgave af artiklen. Få alle indsigterne og læs artiklen i sin fulde længde i Retail+ her.

Instagram. Det sociale medie, der har taget verden med storm med mere end 500 mio. daglige, aktive brugere og mere end én mia. brugere på månedsbasis. 69 pct. af brugerne på Instagram er mellem 13 og 34 år, og de brugere, som er under 25 år, spenderer mere end en halv time om dagen på platformen. Specielt millennials og Generation Z får kontakt med, engagerer sig i og opbygger sociale, virtuelle fællesskaber ved at dele, like og poste billedskønne opslag, der præsenterer livets bedste sider.

Foto: Flour Shop

59 % af Generation Z stoler mere på anbefalinger fra bloggere eller personer på sociale medier end på virksomheders anbefalinger, når de køber produkter og servicer
Retail Institute Scandinavia, 2019

Indbydende, fotogene oplevelser

Instagram har især tvunget restauratører til at skabe bedre oplevelser, ikke kun ift. interiørdesignet i deres restauranter, men også ift. anretningen og præsentationen af retterne, der serveres, idet de billedværdige anretninger og omgivelser driver en ufattelig stor online interaktion, der potentielt konverteres til en stigning i antallet af besøgende – de billedværdige oplevelser bliver derved en konkurrencedygtig ressource og et effektivt marketingredskab, som aktører ikke har råd til at ignorere. I Instagram-æraen er det ikke længere nok, at maden smager godt, den skal se dobbelt så god ud. Restauranter, der vil konkurrere i dag, kan ikke negligere Instagram, for hvis de gør det, vil forbrugerne blot opsøge andre maddestinationer, som er hypede og anbefalet på platformen. Præsentationen af maden og interiørdesignet er nøglen til at tillokke kunderne, som lever i Insta-tiden, og utallige spilleres succes med Instagram på markedet går ikke ubemærket hen.

Den Instagram-venlige butik

Mens Instagram og de medfølgende skift i særligt de unge forbrugeres adfærd har transformeret restauranters tilgang til kunderne, har den øjeblikkelige tilfredsstillelse i de fysiske butikker, i form af fx at få produktet med hjem med det samme, været nøglen i årtier, men insta-tilfredsstillelsen tilføjer nu endnu et lag, når de digitale ”nomaders” behov skal mødes i de fysiske butikker. Flere og flere retailere følger trop og gør deres butiksarealer Instagram-venlige, hvor oplevelsen, der er designet til at være mindeværdig, iøjnefaldende, billedskøn og delt, er i fokus fremfor det direkte salg. Ikke alene resulterer det i, at kunderne får en af de højt efterspurgte oplevelser, det giver dem også fornøjelsen af at nyde en social oplevelse med vennerne (kunderne foretrækker sociale shoppeoplevelser) offline og online, når de indkasserer social kapital fra eventyret i form af likes og kommentarer på platformen. Den unægtelige bonus, der opnås for retailere som resultat af succesfulde Instagram-venlige installationer og oplevelser, ses i form af en øget brand awareness gennem det at blive nævnt i sociale forbindelser samt en større kundestrøm i butikken.

 “Pictures or it didn’t happen!”

Hvordan gør du din butik Instagram-venlig?

Læs hele artiklen i Retail+


Kategorier: , , , , , , , , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar