Fra passiv til aktiv vinduesshopping

Fra passiv til aktiv vinduesshopping

Dagene, hvor butiksvinduer kun var udstillinger, der skulle lokke kunderne ind i butikken, er for længst forbi. Vinduer bliver i stigende grad til direkte salgskanaler, hvor forbrugerne kan købe og prøve varer uden overhovedet at sætte ben i butikken.

”Shopable windows”

Detaillister bruger mange penge på de helt rigtige butikslokationer, men eftersom butikkerne kun holder åbent i en bestemt periode i løbet af dagen, bliver en stor del af pengene nærmest ”smidt ud” af vinduet i lukketiden. Selvfølgelig kan forbrugerne se en del af sortimentet i butiksvinduerne, men det tilfredsstiller ikke deres ønske om fx at prøve og købe produkterne her og nu. Begrebet ”vinduesshopping” mangler dermed reelt shopping-delen. Det gør den teknologiske udvikling imidlertid op med. Nu kan brands og butikker nemlig forvandle butiksvinduerne til interaktive displays.

Et eksempel på en, der allerede har gjort det, er det amerikanske e-handelsmarked eBay, der d. 20. november 2013 til d. 12. januar 2014 forvandlede almindelige butiksfacader til interaktive displays. Ved hjælp af mobilteknologi og digitale betalingsløsninger kunne besøgende i shoppingcentret Westfield San Francisco Centre købe varer direkte fra digitale butiksfacader. De kunne ved at røre glasset se og vælge mellem 100 forskellige elektronikprodukter fra SONY, sko fra TOMS og tøj fra modedesigneren Rebecca Minkoff.

3021947-slide-connectedglass1sony

Hvis kunderne ønskede at købe et af produkterne, skulle de skubbe ordren over på deres egen mobiltelefon. Ved at indtaste deres telefonnummer på vinduet modtog de en sms for at gennemføre betalingen på mobilen via. enten mobilbetalingsløsningen PayPal eller kreditkort. Varen blev herefter leveret gratis hjemme hos dem selv.

Personaliserede vinduer

Teknologivirksomheden +rehabstudio har taget de interaktive vinduer et skridt videre. De har udviklet et interaktivt digitalt display, som engagerer forbrugerne ved at tilpasse skærmindholdet til hver enkelt. Ved hjælp af Bluetooth low energy (et trådløst computernetværk, der indsamler data mellem forskellige enheder, fx computere og smartphones) kan displayet identificere folk via deres smartphone, når de kommer tæt på. Skærmen tilpasses herefter ud fra de personlige data, der ligger gemt på mobilen, fx shoppingvaner og præferencer, og skaber sammen med nu og her-nyheder som vejret et personligt butiksvindue. Konkret personaliseres skærmens indhold og købsmuligheder for ”vindueskiggeren”. Han/hun får for det viste adgang til produktinformation, såsom priser, størrelser og lagerbeholdninger, kan bladre gennem sortimentet, overføre varer til en virtuel shoppingkurv og i sidste ende selvfølgelig købe.

PSFK – Adaptive storefront prototype from + rehabstudio on Vimeo.

Interaktive butiksvinduer udvider butiksgrænser

Vinduesdisplays har altid været en vigtig del af detilhandelsmiljøet, fordi de giver forbrugerne den første indikation af, hvad de kan forvente at finde i butikken. Med de interaktive vinduer kan butikker fange de forbipasserendes opmærksomhed på mere kreative måder, der virkelig viser produkterne. Vinduerne skaber nemlig interaktive oplevelser, der giver yderligere incitament til at gå ind i butikken. Den innovative detailhandelsløsning er således med til at imødekomme forbrugernes ændrede behov ved at fremme brand-interaktion og levere en mere personlig, simpel, sjov og engagerende shoppingoplevelse.

Når butiksvinduer bliver til salgskanaler, er de samtidig med til at udvide butikkens grænser. Pludselig omfatter den fysiske butik, i kraft af online teknologi ethvert rum, der er interessant at bruge. Det nedbryder grænserne mellem online og offline. ”Shopable windows” er et eksempel på detailhandelstrenden online/offline mashup, hvor detaillister giver forbrugerne chancen for at shoppe i et mix og match af det virtuelle og det virkelige.

Forbrugerne blander allerede offline og online salgskanaler, og de er vant til at kunne shoppe når som helst og hvor som helst. Det gør, at de forventer, at detaillisterne er tilgængelige 24/7, og at de gnidningsløst og hurtigt kan bevæge sig på tværs af de forskellige salgskanaler. ”Shopable windows” bakker således op om de behov og den adfærd, som den moderne forbruger har til detailhandel.


Kategorier:
, , , , , ,
3 kommentarer
  • Søren Maigaard
    Oprettet 03:05h, 25 februar Svar

    Jeg har et ledigt butiksvindue i Aalborg centrum som stilles gratis til rådighed for interesserede som ønsker at afprøve den nye teknologi. Jeg kan kontaktes på mobil:22843098

  • Christinna Skjødt Hansen
    Oprettet 14:18h, 25 februar Svar

    Det lyder spændende, Søren. Det kunne være interessant at se et virtuelt vindue i Danmark.

  • Michael Ryan
    Oprettet 18:23h, 26 februar Svar

    Interesting turn of the retail space. Here in Chicago they are experimenting with “the New Vending Machines” that are offered not only in store but on the street as well. I’m wondering if this is in response to the failed Bar scanners advertisers placed at bus stops…
    Interesting non the less, thank you for sharing.
    Michael

Skriv en kommentar