Fremtidens retail er digitalt drevet: 7 dominerende tendenser

Fremtidens retail er digitalt drevet: 7 dominerende tendenser

Den teknologiske udvikling ruller afsted og verden bliver konstant mere og mere digital og internetbaseret. Således også retail-landskabet. Kunderne går på tværs af digitale og fysiske touchpoints og stiller højere og højere krav til shoppeoplevelsen, herunder en ubesværet brug af digitale værktøjer, og coronakrisen har ikke mindst accelereret udviklingen. Det stiller krav til retailaktører om digital omstilling, og flere er da også på banen med innovative løsninger.

I den nyeste udgave af vores medlemsmagasin Retail+ går vi i dybden med syv dominerende digitale tendenser, der kommer til at præge retailbranchen fremover – i dette blogindlæg får du indblik i én af dem: Augmented reality (AR) – den fysiske og digitale verden kombineres

Er du medlem? Download hele magasinet gratis

Husk at du som medlem af Retail Institute til enhver tid har adgang til alle vores magasiner i Vidensbanken. Download det nyeste nummer her.

Er du ikke medlem endnu?
Så læs mere om medlemskabet her, eller kontakt vores director Dorte Wimmer for at høre nærmere.

Augmented reality (AR) – den fysiske og digitale verden kombineres

Med augmented reality (AR) ændres den måde, forbrugerne interagerer med produkter, og virksomheder kan gøre det nemt for deres kunder at prøve produkter, uden at kunderne har produktet fysisk ved hånden. AR-teknologi kombinerer nemlig den fysiske og digitale verden ved at lægge et virtuelt lag ovenpå den virkelige verden. På den måde har den svenske møbelgigant Ikea eksempelvis gjort det muligt for kunderne virtuelt at placere møbler i deres eget hjem med appen Ikea Place ved at rette deres iPhone-kamera eller tablet mod det sted, de vil placere møblet. Derved kan kunderne hurtigt og nemt visualisere forskellige produkter forskellige steder i deres bolig. Flere aktører i detailbranchen har allerede taget teknologien til sig, og i tillæg til møbelaktører har en række mode- og kosmetikbrands også allerede lanceret AR-funktioner, som gør det muligt for forbrugerne virtuelt at prøve tøj, smykker, makeup mm., inden de enten nemt kan klikke videre og købe dem online eller gå ned og finde varen i en fysisk butik. Teknologien vil også kun få endnu mere fodfæste i fremtiden. Det skyldes ikke alene den voksende e-handel og opfordringer om social distancering pga. Corona-pandemien, men også det smarte i at de travle forbrugere nemt, hurtigt og smertefrit kan få et realistisk indtryk af produkter i personlige og private rammer, inden de tager næste skridt i købsfasen.

Case: Asos skaber produkt-fotoshoots via AR under lockdown

I forbindelse med lockdown, hvor alle var bundet til at blive hjemme, herunder modeller og fotografer, fandt Asos en måde til alligevel at vise nye varer frem for forbrugerne på deres hjemmeside via billeder, hvor tøjet er digitalt fitted på modeller ved hjælp af augmented reality. Billeder af seks forskellige modeller med forskellige kropstyper blev brugt, sådan at kunderne kunne få et indtryk af, hvordan samme produkt sad på forskellige kropstyper. På den måde kunne e-modeforhandleren fremvise op til 500 nye varer ugentligt og samtidig være respektfulde omkring social distancering. Asos kalder systemet “See My Fit”, og de har afprøvet det siden sidste år, men pandemien skubbede det for alvor i gang.

Retail+

Retail+ er Skandinaviens mest dybdegående magasin om detailhandel. Magasinet udkommer fire gange årligt, og hvert nummer har sit eget tema. Her går vi i dybden med koncepter, kæder, strategier, forbrugertrends og teknologi gennem analyser, reportager og interview. Vi fokuserer på de bevægelser og ændringer, der påvirker branchen fremadrettet med brugbart stof, så vores medlemmer bliver inspireret og bedre rustet til hverdagens udfordringer.

Som medlem kan du til enhver tid frit downloade magasinerne i Vidensbanken.
(Er du ikke medlem, kan du læse mere her)


Kategorier:
, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar