Skip to main content
  • Analyse | Butikker | E-handel | Forbrugeradfærd | Oplevelser

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 31/05/2017

Genopstandelsen af den fysiske boghandel

Boghandlerbranchen er én af de brancher, der især er blevet hårdt ramt af fremvæksten og udbredelsen af internettet, e-handel og digitale redskaber, som alle er faktorer, der har haft store konsekvenser for landets fysiske boghandlere. Bøger er en vare, som nemt og bekvemt kan bestilles online, og konkurrencen fra danske og udenlandske e-boghandlere giver den klassiske, fysiske boghandel store udfordringer.

Samtidig giver også væksten af e-bøger, som downloades og læses på særlige e-bogslæsere som Kindles eller på tablets, øget konkurrence. Her er også lydbøger en faktor, da de nemt kan hentes ned på mobilen og lyttes til på farten – convenience-faktoren er altså ekstremt høj, og det påskønnes af dagens travle forbrugere. Men selvom salget af e-bøger er steget eksplosivt siden 2010 (faktisk med 650 pct. ifølge Danmarks Statistik) og spillere som Mofibo, der tilbyder e- og lydbøger på abonnement er kommet til, skal der mere til at få de danske forbrugere til at droppe paper- eller hardbacken, for her stiger salget også – med fem pct. i samme periode, ifølge Danmarks Statistik.

Den trykte bog har altså overlevet alle bange anelser på trods af, det efterhånden er mere end et årti siden, den fysiske bog (og trykte medier generelt) fik dødsstødet af flere eksperter grundet digitaliseringen. Men forbrugerne har en stor forkærlighed til den fysiske bog – for glæden ved den repræsenteres af meget mere end blot læsningen og følelsen (ja selv duften) af at sidde og bladre i papirsiderne. Vi bruger den også som indretningsgenstand på stuebordet eller i bogreolen, hvor den sammen med boligens øvrige objekter, fungerer som identifikationsindikator for husets beboer(e). Vi pakker den ind og giver den som gave eller tager den med i skoven, på stranden, i bussen og på cafeen – den er noget af et artefakt!

Så… Branchens største udfordring, lige nu, skal altså findes i e-handlen. Som tidligere påpeget, fylder handlen af bøger over nettet mere og mere. Ifølge tal fra Boghandlerforeningen er andelen af personer, der købte deres seneste bog på internettet, steget fra tre pct. i 2000 til hele 25 pct. i 2015. Bøger kan ofte handles billigere og mere bekvemt online, og da vi ikke på samme måde har brug for at opleve bøger in-real-life før et køb, tilvælges e-handel oftere og oftere.

Boghandlerbranchen er altså en branche, der især har behov for at forny sig. At man som boghandlerkæde naturligvis skal være til stede online med dertilhørende e-butik giver sig selv. Som det fremgår af Kæder i Dansk Detailhandel 2017 er det da også fem ud af de seks danske boghandlerkæder i Danmark, der har salg via hjemmesiden. Men skal som fysisk bog-butik også gøre sig relevant, er det altså især her, kreativiteten og innovationen skal indfinde sig. Den fysiske boghandler skal kunne noget særligt og yde noget ekstra, hvis ikke forbrugerne nemt og hurtigt skal bestille bøger online – den fysiske bogbutik skal supplere e-handlen med butikker, der inspirerer og giver kunderne en mindeværdig oplevelse, de har lyst til at komme igen for. Oplevelsesdimensionen, som netop er den fysiske butiks force, kan inkorporeres gennem flere forskellige tiltag med en community hub-tankegang, fx integreret café, eller empowerment-tiltag, fx workshops og foredrag. Nedenfor får du et par eksempler på boghandlere, der har genopfundet sig selv.

 

 width=ARNOLD BUSCK LAB – DEN LOKALTFORANKREDE BUTIK

Hos boghandlerkæden Arnold Busck har man tænkt ud af boksen med det nye butikskoncept Arnold Busck LAB, der ligger på Guldbergsgade i København – lige i hjertet af Nørrebro. Her ligger fokusset på at aktivere lokalsamfundet ved at benytte de lokale værdier og rammer og give kundeoplevelsen et nyk op fra den traditionelle boghandler. LAB fungerer som en kreativ oase, der er forankret i lokalmiljøet på Nørrebro med et feel og et sortiment, der går rent ind hos Nørrebrogenserne. Det begrænsede og skiftende udvalg af skønlitterære titler er tilpasset det lokale miljø med et særligt henblik på de kunder, der især tiltrækkes af et lækkert og indbydende butiksmiljø. Derfor er indretningen let og lækker med frontvendte bøger, der netop skal inspirere butikkens kunder og give dem en ekstraordinær oplevelse. I butikken finder man et kurateret udvalg af bøger, magasiner, lækre notebooks og skriveartikler fra bl.a. Moleskine og Nomess Copenhagen, CD’er og LP’er – man kan sågar erhverve sig en pladespiller. Butikkens design og de mange frontvendte bøger indbyder kunden til at gå på opdagelse i butikken, der også er udstyret med en læsekrog, hvor kunderne kan få lov at fordybe sig i butikkens udvalg. Butikken fungerer altså som et inspirationsmekka for de hippe nørrebrogensere og ligger op til, at man tilbringer længere tid i butikken end i den traditionelle boghandel.

 width=  width=


LITTERATURHUSET VED VANDKUNSTEN – BUTIKKEN FOR SOCIALT FÆLLESSKAB

Snart slår forlaget Vandkunsten dørene op for et anderledes butikskoncept. Her har man nemlig tænkt i både community- og empowerment-baner, da det nye litteraturhus både huser boghandel, kombineret café og restaurant med både ude- og indeservering samt litteratur- og musikevents, forfatterforedrag og temaaftener.  Hos litteraturhuset ønsker man at skabe en samlet oplevelse af, hvad litteratur kan byde på og samle folk om deres fælles kærlighed til bøger, og i modsætning til andre litteraturhuse vil Vandkunstens butik være åben alle dage fra tidlig morgen, hvor morgenavisens kan læses med morgenmaden til om aftenen, hvor aftensmaden kan indtages i hyggelige rammer. I den nye butik er det altså med bøgerne som omdrejningspunkt, at forbrugere samles i et socialt interessefællesskab, hvor de kan indgå i meningsfulde relationer og interagere med ligesindede. Boghandlen vil både huse skøn- og faglitteratur og byder alle litteraturelskere velkommen.

Mangler du et overblik over de 29 detailhandelsbrancher i Danmark? Få det med Kæder i Dansk Detailhandel 2017, der beskriver udviklingen i Dansk Detailhandel på brancheniveau.


Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop