Global Retail Trends & Innovations 2018 – 4 dominerende retailtrends i 2018
I over et årti har vi i vores internationale netværk af retaileksperter Ebeltoft Group monitoreret brand- og butiksinnovationer, som har gjort det muligt for os at afdække underliggende og fremvoksende trends og tendenser i moderne detailhandel i dag. Vores detaileksperter fra hele verden samarbejder og deler indsigter fra deres lokale markeder for at give dig masser af ideer og inspiration til at forny og fremtidssikre din forretning. I publikationen Global Retail Trends & Innovations 2018 evaluerer vi mere end 40 innovative cases fra over 18 lande og afdækker fire retailtrends med to tilhørende subtrends, der til sammen giver dig et detaljeret billede af, hvad du kan forvente dig af 2018. Vi giver dig her en forsmag på publikationen. Du kan få fingrene i publikationen her, og husk, hvis du er medlem, har du gratis adgang til publikationen i vidensbanken.
SMART SHOPPING
Case: Media Markt Digital Store
Normalt satser den tyske elektronikkæde Media Markt på big box-butikker i omegnen af 2.000 til 3.000 m2 i retailparker udenfor bymidten. Men i juli 2016 slog retaileren dørene op for deres nye, meget mindre citykoncept, hvor salgsgulvet kun består af ’sølle’ 250 m2. Grænserne mellem online og fysisk retail udviskes i den digitale butik, hvor omnichannel og lokal shopping er i fokus. Citykonceptet er placeret i hjertet af Barcelona, og kunderne er derfor ikke nødsaget til at skulle tage på en længere tur ud af byen for at shoppe hos kæden. Ca. 6.000 mindre produkter kan købes og tages med hjem direkte fra butikken, mens andre (fx køleskabe, vaskemaskiner, fladskærme, etc.) kun kan bestilles til levering fra butikken. På butikkens mange digitale skærme kan kunderne browse produkter og bestille dem til levering, præcis som online, men i butikken står personalet klar med råd og vejledning samtidig med, at der er mulighed for at opleve mange af produkterne. Når kunderne browser produkterne i butikken, kan de via RFID-teknologi desuden få flere informationer om produkterne på skærmene i butikken blot ved at røre dem. Produkter bestilt online kan afhentes i butikken på et hvilket som helst tidspunkt af døgnet takket være en robotteknologi, der leverer bestillingen til kunden gennem en luge.
INTERACTION
Case: Mini-Migros Supermarked
Supermarkedskæden Migros er en af Schweiz’ største, og kæden har nu introduceret et anderledes koncept, der skal opfordre børn og deres forældre til at interagere med hinanden og brandet Migros. Butikken Mini-Migros er designet præcis som et almindeligt Migros supermarked, men i et mindre format med miniature indkøbsvogne, kasselinjer, hylder – hele indkøbsoplevelsen er designet til leg for de små, og alle roller indtages af børnene, der enten kan lege kunde eller medarbejder. De kan lege kassedamer, fylde hylder op med varer eller blot lege en kunde, der skubber indkøbsvognen rundt og fylder den op med varer. Med andre ord engagerer de sig med brandet Migros, inden de selv bliver betalende kunder. Mini-Migros byder samtidig på en oplevelse for familier med små børn, og på den måde tvinges forældrene også til at interagere med brandet.
EMOTIONAL RETAIL
Case: Aldi Süd Bistro
Den tyske lavpriskæde Aldi Süd har i april 2017 lanceret et bistro pop up-koncept, hvor der tilbydes retter lavet på dagligvarer fra kædens egne butikker til lave priser. Pop up-bistroen er sammensat af skibscontainere og har plads til 50 gæster, der kan bestille en treretters menu til blot 7,99 euro – omkring 60 danske kr. Bistroen er udformet i tråd med Aldi Süds kampagne ”Simple is more”, hvorfor både design, menu og oplevelse er i tråd med denne filosofi. Bistroen, som let kan rykkes rundt, holdte de første tre måneder til i den tyske storby Köln, hvorefter den rykkede videre til den næste tyske storby. Formålet med bistroen er at styrke kendskabsgraden til Aldi og kædens produkter samt kundernes loyalitet overfor brandet ved at skabe en bistro, der fungerer som socialt samlingspunkt for kædens kunder.
RESPONSIBILITY
Case: Feeding Spain
Feeding Spain er udsprunget af en simpel idé: For hvert måltid købt, gives et måltid til en person, der har behov for det. Konceptet startede som et måltidskasse-koncept i 2016, og i 2017 åbnede Feeding Spain deres første restaurant i Barcelona. Priserne, både i restauranten og for måltidskasserne, er overkommelige og kan sammenlignes med konkurrenter, der dog ikke støtter et godt formål. For at virksomheden kan forpligte sig til at levere et vist antal måltider til nonprofit organisationer, skal Feeding Spains kunder betale et minimumsbeløb på 45 euro om måneden. Bestillingen foregår online, måltiderne leveres næste morgen og rangerer i pris fra én til otte euro per ret. Udover at levere måltider til Spaniens udsatte, beskæftiger Feeding Spain også socialt udsatte.Læs en uddybende beskrivelse af trends og subtrends i Global Retail Trends & Innovations, hvor du også får mange flere best practice-cases fra hele verden.[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Køb publikationen her” link=”https://enjoy.redhill.dk/ret/boeger/bestilling-af-boeger/”]