Skip to main content
  • Analyse | E-handel | Forbrugeradfærd | Innovation | Oplevelser | Sociale Medier | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 27/03/2019

Glossier: fra skønhedsblog til milliardvirksomhed

Blog af Neil Stern, Senior Partner i McMillan Doolittle – det amerikanske medlem i vores internationale netværk af retaileksperter, Ebeltoft Group.

Det New York-baserede brand Glossier har sluttet sig til den voksende liste af de såkaldte ’unicorn startups’ – startup-virksomheder med en værdiansættelse på mere end én milliard amerikanske dollars.

Det, der blev startet som en skønhedsblog af Emily Weiss, der dengang var modeassistent hos Vogue, bliver nu værdiansat til 1,2 mia. dollars efter at have rejst 100 mio. dollars i finansiering. Weiss, der nu er grundlægger og CEO af Glossier, har vækstet virksomheden med 100 mio. dollars om året, og virksomheden har desuden fordoblet omsætningen det forgangne år.

Hendes skønhedsblog ”Into the Gloss” imponerede ved lancering i 2010, da den hurtigt fik mere end ti mio. visninger om måneden. Weiss så en mulighed i at kunne opnå en høj brandloyalitet blandt læserne, og hun besluttede sig derfor for at skabe et brand, der talte direkte til hendes læsere, Generation Y & Z, der i dag er drivkræfterne bag imperiet Glossier.Skønhedsindustrien har historisk presset kvinder til at skulle leve op til uopnåelige skønhedsidealer, men Glossier går imod normerne og promoverer et ”less is more” samt positivt skønheds- og kropsideal og opfordrer kvinder til at omfavne deres udseende i stedet for at prøve at ændre eller skjule det. Siden lanceringen i 2014 har Glossier udvidet til at inkludere både kosmetik, hudpleje og parfume, og brandet bliver uofficielt anset som et ”no-makeup” brand. Glossier slår selv sig op på at være et “afslappet og ukompliceret” skønhedsbrand til det ”virkelige liv”.ce]Glossier har taget Generation Y & Z med storm, da brandet har brudt igennem til de unge forbrugere gennem deres yndlingsmedie: de sociale medier. I virksomhedens annoncer og content på de sociale medier formår Glossier at portrættere skønhed på en håndgribelig og jordnær måde gennem kvinder (og mænd) af alle etniciteter, former og størrelser. Glossiers indhold på de sociale medier følger det æstetiske, men simple produktdesign, og i samspil med virksomhedens jordnærhed har Glossier perfektioneret skønhedscontent på de sociale medier.

Glossier er også blandt et af de hurtigst voksende brands, der er født online og som har åbnet fysiske butikker – bl.a. med permanente placeringer i både New York og Los Angeles og midlertidige pop up-butikker i hele verden. Glossier fejrede fx, at virksomheden nu også sender online-ordrer direkte til Danmark med en pop up-butik i København i august 2018.Designet af de fysiske butikker omfavner og personificerer brandet med kropspositive budskaber, og indretningen er i stil med produktdesignet simpel og domineret af hvide og lyserøde farver – også kendt som ’millennial pink’, da farven især er populær blandt de unge forbrugere. Med andre ord er butikken designet til at være yderst Instagram-venlig. Medarbejderne er klædt i pink jumpsuits og bevæbnet med iPads, sådan at kunderne kan serviceres og betale hvor som helst på gulvet og dermed får en gnidningsfri shoppeoplevelse, der afspejler onlineoplevelsen.Ifølge Forbes solgte brandets pop up-butik i San Francisco, der var åben i en måned, gennemsnitligt et Glossier-produkt hvert 20. sekund, hvilket tyder på, at der er masser af plads til fortsat vækst. Med lanceringen af den nye skønhedslinje, Glossier Play, og den nye milliard-værdiansættelse, er brandet klar til at tage kampen op mod de store skønhedsgiganter.

Kilde: Neil Stern for Forbes

Vil du holdes opdateret på detailhandlen og forbrugerne?

Et medlemskab af Retail Institute Scandinavia sikrer, at hele din organisation har adgang til aktuel, relevant og inspirerende viden og sparring, både i det daglige og når de store spørgsmål melder sig.[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Læs mere om medlemskabet” link=”https://retailinstitute.dk/retailer/medlemskab-retailer/”]

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop