Gør det selv-drømme i hjemmet er en god forretning

Gør det selv-drømme i hjemmet er en god forretning

Danskerne er glade for deres hjem og værner derfor om det sted, hvor de lader op, slapper af og udlever deres drømme. Hjemmet bliver forbedret og fornyelsen står ikke stille – når et projekt er afsluttet, er det videre til det næste. Det er der særligt nogle brancher i dansk detailhandel, der kan mærke på omsætningen.

Identitet og personlig udvikling er afgørende kriterier for danskernes forbrugsvalg. Og her er hjemmet blevet både et udfoldelsesrum og et varemærke; det sted, hvor man kan eksperimentere med spændende og kreative gør det selv-projekter og skabe en fysisk manifestation af de værdier, man prioriterer i sit liv.

Brancher i vækst
At fornyelse og forbedringer i boligen står højt på danskenes prioriteringsliste afspejler sig i byggemarkedernes omsætning, hvilket kan læses i den nye publikation Kæder i dansk detailhandel 2016, som vi i Retail Institute Scandinavia udgiver hvert år. Den viser, at danskerne har mange muligheder for at handle i et byggemarked. Antallet af butikker er på et år steget fra 418 til 435 butikker. Væksten kommer primært fra lavprisbyggemarkederne som fx jem og fix, der har udvidet med otte butikker, men også den frivillige kæde XL-byg har øget med ni butikker. At vi danskere er rigtig glade for at ’gøre det selv’ ses også på, at omsætningen samlet i branchen er gået frem med ni pct. En branchevækst, der stort set udelukkende kommer fra kæderne.

Branchen imødekommer forbrugernes behov
Dagens gør det selv-forbruger ønsker one stop-shopping til sine projekter, så der ikke skal bruges tid og kræfter på at frekventere flere forskellige butikker. Det imødekommer de fleste danske byggemarkeder med deres store formater og vareudvalg, ligesom brancheglidningen betyder, at man også kan få brugskunst, møbler og planter til hjemmet, når man nu er i varehuset og har bestemt sig for et forskønnende projekt. Ligeledes har man i farvehandler- og tapetbranchen forstået at imødekomme gør det selv-bølgen ved at tilbyde kunderne mere hjælp til selvhjælp. Det sker ved, at kunderne får viden, idéer og redskaber med i købet. Også gennem empowerment af forbrugerne i form af værkstedskurser, foredrag og events har brancherne formået at appellere til og tiltrække de danske forbrugere.

Boligen er et udfoldelsesrum
Ifølge Retail Institute Scandinavias forbrugerekspert Dorte Wimmer skal forklaringen på danskernes udlevelse af deres gør det selv-boligdrømme ses i sammenhæng med behovet for og oplevelsen af at være unik:

Indretning, møbler og dekorationer bliver ændret i takt med, at hjemmets beboere udvikler sig og følger tidens trends. Hvor man tidligere ladede batterierne op i hjemmet ved at sove, spise og slappe af, gør man det i dag ved at udfolde og udfordre sig selv. Gør det selv-projekterne beriger nemlig forbrugerne med nye kompetencer og færdigheder, der gør, at de kan se på resultatet af det færdige arbejde og samtidig glæde sig over at være blevet beriget kompetencemæssigt. På den måde er hjemmet med til at afspejle beboernes identitet og udvikling, forklarer hun.

Danske kæder – trends og fakta
Vil du vide mere om de mest dominerende trends i danske detailkæder, og har du brug for konkrete data om kæder og brancher, så læs mere om publikationen Kæder i dansk detailhandel ved at klikke på banneret nedenfor.


Kategorier:
, ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar