Hjemmedyrkede fødevarer smager bedst i krisetid
Krisen får mange mennesker til at producere deres egne fødevarer, gerne i fællesskab med andre og gerne i byerne.
I USA er trenden eksploderet det seneste år. Alene i Philadelphia findes der 465 større køkkenhaver, der drives i fællesskab af lokale beboergrupper. Også Storbritannien er med på vognen. Her udvider mange for tiden køkkenhaven til også at omfatte hønseproduktion.
Britiske Omlet, der leverer udstyr til byernes minilandbrug melder om en fordobling i salget af deres plastikhønsehus de seneste 12 måneder. De har solgt 16.000 det seneste år.
Byggemarkedskæden B&Q sælger færdige hønsehuspakker med alt udstyr og melder om en stigning i salget på 25 procent i år.
Omlet anslår – ud fra salget af hønsefoder til private – at der findes op mod 750.000 af dem i Storbritannien i dag. For ti år siden var der omkring 50.000.
Ifølge Omlet er interessen for bylandbrug så stor, at man er på trapperne med udstyr til vagtelbrug. De små fugle er nemlig velegnede til små haver, hvor der ikke er plads til høns.
Tesco satser på kolonihaver
Ventelisten til kolonihaver i Storbritannien er alenlang, men det vil Tesco nu råde bod på og udleje køkkenhaver til private i forbindelse med kædens havecentre, Dobbies.
Kæden er naturligvis klar med en startpakke, der indeholder alt, hvad bylandmanden har brug for af udstyr til at komme i gang, herunder et hønsehus.
Når en gigant som Tesco går ind i det, tyder det på, at det ikke er en kortlivet trend.
Der er flere grunde til, at forbrugere vender tilbage til forfædrenes græsrødder. Økonomisk smalhals og stigende interesse for sunde råvarer er i sig selv argumenter for at fremstille sine egne fødevarer, men der er mere i det.
I væmmelse over den grådighed fra de store selskaber, som mange mener, er årsagen til finanskrisen, vender man mod det lokale, mod fællesskabet og det “oprindelige”.
I Danmark trækker DR2’s bonderøv, Frank Erichsen op til 400.000 seere en søndag aften. Han er nemlig alting, som finansfyrsterne, bankerne, politikerne – alle de grådige og store og uigennemskuelige ikke er.
Den amerikansk/britiske luksussupermarkedskæde Whole Foods afholder jævnligt “mød din landmand”-arrangementer i butikkerne.
I New York er trenden blandt restauranterne, at det fremgår af menuen, hvilke landmænd, der har leveret de forskellige råvarer.
Trangen til at komme tæt på fødevarerne og føle, at man selv har kontrol med tingene er en trend, vi kommer til at tage med ud af den økonomiske krise, og vi kommer uden tvivl til at opleve stor fokus på lokalproducerede produkter på supermarkedernes hylder i de kommende år.