Hvad skal der til for at dagligvarer på nettet slår igennem?

Hvad skal der til for at dagligvarer på nettet slår igennem?

Nethandel af dagligvarer er udbredt, men de fleste bruger det kun af og til

 

Flere og flere danske forbrugere handler dagligvarer på nettet, men vi er stadig langt fra et seriøst gennembrud.

Retail Institute Scandinavia´s forbrugerundersøgelse fra januar 2017 viser, at hver femte dansker har prøvet at handle dagligvarer på nettet inden for de sidste tolv måneder, men også at kun godt fem pct. handler regelmæssigt.

Så tre ud af fire har altså ikke tegnet noget, der bare ligner et abonnement, men bruger kun sporadisk nethandel, når det kommer til dagligvarer.

De generelle dagligvarenetbutikker (som nemlig.com, CoopMad.dk og irma.dk m.fl.) har 13 pct. prøvet, mens måltidskasseløsninger er prøvet af næsten ni pct. af danskerne inden for det sidste år (Skagenfood.dk, Retnemt.dk, Årstiderne.com m.fl.).

Årstiderne tjener som bekendt gode penge, men det har også taget rigtig mange år at bygge denne virksomhed op.

Nemlig.com har fortsat stort underskud og investerer kraftigt i at udvide dækningsområdet til at blive næsten nationalt samtidig med, at de nu også vil levere nonfood-produkter.

Det bliver en langt sejt træk at få danskerne til at nethandle dagligvarer i betydeligt omfang. Ifølge vores forbrugerundersøgelse, så foretrækker kun to pct. af forbrugerne at handle dagligvarer i netbutikker, mens 89 pct. foretrækker de fysiske butikker, og ni pct. foretrækker begge dele.

Men ting tager jo tid, så når udbuddet bliver forbedret, og når click & collect bliver udbredt, skabes der uden tvivl forudsætninger for at opnå en betydelig vækst.

Men lønsomheden for de generelle netbutikker udebliver nok i mange år endnu, med mindre forbrugerne virkelig tegner abonnementer i stort omfang samt lægger store ordrer pr. levering.

For måltidskasseløsninger ser det dog meget mere positivt ud, fordi danskerne jo bruger flere og flere penge på målrettede convenience løsninger.

Som bekendt tester Bilka internt til medarbejderne sin BilkaToGo.dk-løsning i øjeblikket og vil i efteråret tilbyde det til sine Bilka-kunder i København og Århus. Planen er så, at alle Bilka-varehuse kan tilbyde det senest i 2019.

For de største supermarkedskæder kan det sandsynligvis skabe øget kundeloyalitet at tilbyde sine kunder nethandel af dagligvarer i forskellige former. Selvom der ikke tjenes penge på det, kan det være en vigtig hygiejnefaktor, som ikke bør undervurderes.

Måske kan Meny få succes med at pakke ”hverdagskurven af basisvarer med discountmatch”, som kunden kan afhente – så ”slipper” kunden jo for at besøge sin lavprisbutik?

Du kan læse mere om dagligvarebranchens forbruger og kæder i vores branchehåndbog; Supermarkedshåndbogen 2017.


Kategorier: , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar