Hvor bliver innovationen af i dansk dagligvarehandel?

Hvor bliver innovationen af i dansk dagligvarehandel?

Dansk dagligvarehandel har oplevet et skift, og for første gang nogensinde udgør discount over 50 procent af det samlede marked. Er danskerne blevet et udpræget discount folkefærd, der udelukkende har fokus på pris? Og er det virkeligt det vigtigste for forbrugerne? Eller har kæderne og producenterne selv drevet denne udvikling?

Dagligvarehandlen ligner hinanden mere og mere, og butikkerne bliver mere og mere konforme, kedelige og uinspirerede. Sortimentet ligner hinanden på tværs, og alle ”hurtigløberne” findes som private labels. Det er svært at se forskel på, hvilken butik man befinder sig i, hvis man ikke kan knytte den hhv. røde, blå og gule farve sammen med navnene på kæderne. Der er de seneste år indsneget sig en kedelig udvikling, hvor fokus ligger på det sikre valg både i selve butikken, men også i vareudbuddet.

Den gode butiksoplevelse er over den brede kam forsvundet, og de inspirerende udstillinger eller ”overraskelser”, som ventede en som forbruger, og som gjorde det til en oplevelse at handle, er så godt som væk. Hvad blev der er brand activiation i butikkerne? Hvad blev der er af involvering og storytelling i butikkerne? Hvad blev der er innovationen i butikkerne?

70-80 procent af alle købsbeslutninger foretages emotionelt. Forbrugerne træffer meget få rationelle beslutninger, når det gælder indkøb, og op til 60 procent ved ikke, hvad de skal have at spise samme aften, når de går ind i butikken. Der er derved et kæmpe potentiale i at påvirke forbrugerne til at vælge bestemte varer. Vejen dertil går via oplevelser og emotionelt engagement. Oplevelserne skabes via innovation og nytænkning og ved at lave ”disruptions” i butikken.

Dansk dagligvarehandel har spillet ”sikkert” i årene under krisen, men det er på tide at komme ud af boksen og tænke innovation.

Innovation kræver to ting; Viden og Mod.

VIDEN om forbrugerne og de trends, der er i markedet, og som præger forbrugsmønstre og adfærd i fremtiden. Jo mere viden, jo stærkere og unikke insights kan virksomheden arbejde med, og jo større chance er der for, at innovationen bliver en succes.

Innovation kræver MOD – meget MOD. Man skal turde turde. Man skal turde satse på det ukendte. Man skal turde følge sin intuition, og man skal turde prøve noget af og ikke være bange for at fejle.

Men uden innovation vil man altid gå i andres fodspor

”Innovation distinguishes a leader from a follower” (citat: Steve Jobs)

Jeg tror, at vi danskere er blevet et folkefærd, der vælger discount, fordi vi alt for sjældent oplever en merværdi ved at handle andre steder end discount. Jeg mener, at alle – både producenter og kæder – må tilbage i udviklingslaboratoriet og skabe oplevelser i butikken og innovation for at skabe merværdi for både forbrugerne, kæderne og producenterne.


Kategorier:
, , , , , , , ,
2 kommentarer
  • Anja Kolby
    Oprettet 15:56h, 15 januar Svar

    Kunne ikke være mere enig!
    Som firstmover med stor interesse for butikker undrer det mig altid, at det kan være en så meget større oplevelse at handle fødevarer i udlandet (f.eks. England, Italien, Tyskland og USA). Vi vil også gerne have oplevelser i Danmark! Mere stemning, mere varme, flere temaer, mere glæde, mere inspiration. Men bliver spist af med billigt udseende produkter, kedelige hylder, gamle skilte og et ensformigt udvalg af produkter.
    Jeg hepper også på ‘udviklingslaboratoriet’ 😉

  • Hans
    Oprettet 22:54h, 28 januar Svar

    Efter flere års råben og skrigen om finanskrise tror jeg det er meget naturligt at danskerne vil have discount, og derfor indrettes butikkerne vel så det skriger af discount. Bare varerne står på hylden uden at være pakket ud af deres papkasser, så køber vi det fordi det ser billigt ud. Emballagen har ædnret sig drastisk, selv kvickly med deres x-tra brand eller hvad det nu hedder, ser rigtig billigt ud i sin emballage. Det er det danskerne vil have. Butikkerne følger bare et public demand.

Skriv en kommentar