Hvordan bruger detailhandlen de populære selfies?

Hvordan bruger detailhandlen de populære selfies?

Det populære selvportræt en ”selfie” er unægtelig blevet et verdensomspændende fænomen. Derfor begynder flere brands og butikker nu at finde måder, hvorpå de kan opfordre forbrugerne til at tage selfies, som efterfølgende kan konverteres til brugergenereret indhold og øge engagementet og kendskabsgraden til brandet og dets produkter.

Målrettet tilstedeværelse på de sociale medier

Hver dag bliver der taget over en mio. selfies, der efterfølgende deles på sociale medier som Facebook, Instgram og Twitter, der får større og større betydning i markedsføringssammenhæng. Ifølge tal fra virksomheden Invesp, der bl.a. leverer data om e-handelssamtaler, er 71 procent af de globale forbrugere nemlig mere tilbøjelige til at foretage et køb baseret på anbefalinger via de sociale medier. Selfies-trenden på disse platforme har derfor et stort potentiale for at drive social shopping og inddrage forbrugernes venner i købsprocessen.

Forstår du at udnytte selfies-trenden, kan det desuden være med til at gøre dit brand eller din butik mere personlig. Selfies er formentlig et af de mest intime, direkte billeder, man kan tage. Det betyder, at de kan hjælpe med at sætte et billede på din forretning, hvilket gør det lettere for potentielle og eksisterende kunder at relatere sig til og engagere sig med dit brand.

Flere modebutikker som fx Sportsgirl bruger derfor selfies aktivt både blandt medarbejdere og kunder. I sin flagskibsbutik i Sydaustralien opfordrer modebutikken ansatte og forbrugere til at tage billeder af dem selv iført produkterne, så de kan uploades til Sportsgirls Facebook- og Instagram-kontoer og dermed udbrede kendskabet til produkterne. Det gøres bl.a. vha. af klistermærker på spejlene, hvor der står: ”Instragram selfies allowed”. Selfies fungerer altså her som et enkelt markedsføringsredskab, hvor man beder kunderne fremvise butikkens produkter for vennerne.

Zappos giver stylingtips baseret på selfies

Den amerikanske e-modebutik Zappos lancerede tidligere på året en personlig shoppingservice baseret på selfies kaldet Next OOTD (outfit of the day). Konkret inviterer Zappos sine Instagram-følgere til at tage billeder af daglige outfits og markere dem med hashtagget #nextootd. Gør du det, sender stylister fra modebutikken personaliserede stylingsanbefalinger baseret på selfiet, men også fra stort set alle andre billeder i dit offentlige Instagram-feed samt dine venners.

Zappos-shorts-and-top

Ifølge Will Young, direktør i Zappos Labs, der har lanceret initiativet, er det et forsøg på at være en naturlig del af de samtaler, der foregår på de sociale medier. På Instagram er der omkring 30 mio. billeder med hashtagget OOTD – og dermed en stor potentiel målgruppe for den online modebutik. Derfor igangsatte Zappos en pilottest, hvor de henvendte sig til nogle af dem, der allerede havde uploadet billeder, og spurgte, om de ville tilføje hashtagget Next OOTD, hvilket var med til at sprede kendskabet til Zappos. Indtil videre har der udelukkende været gode tilbagemeldinger tilovers for initiativet, hvor stort set alle tjekker deres anbefalinger. Samtidig får Zappos et uundværligt indblik i, hvilket tøj der interesserer forbrugerne nu og her. En viden e-modebutikken fx kan bruge til at sammensætte sit sortiment.

Samsung skaber opmærksomhed om nyt produkt med undervandsselfie

Samsung har anvendt selfies på en helt anden måde. I starten af juli tilbød elektronikbrandet nemlig gratis eksemplarer af mobilen Samsung Galaxy S5 til de personer, der hoppede i Lake Zurich i Schweiz og tog en undervandsselfie af sig selv. Formålet var, at vise forbrugerne, at mobilen er vandtæt og selvfølgelig øge kendskabet til den. Det foregik ved, at Samsung sendte en dykker ned i søen. Han henvendte sig herefter til personer, der sad ved kanten af søen og gav dem en ringende telefon. Når de besvarede opkaldet, fik de at vide, at de måtte beholde mobilen, hvis blot de hoppede i det otte graders kolde vand og tog en undervandsselfie. Efter de fremviste billedet, fik de en helt ny og tør mobil. Det hele er blevet dokumenteret i nedenstående video kaldet #UnderwaterSelfie Challenge, der er blevet vist over 400.000 gange, hvilket illustrerer den opmærksomhed nye og anderledes tiltag kan opnå.

French Connection introducerer interaktiv selfie-booth

Også modekæden French Connection har brugt selfies i deres markedsføring, nærmere bestemt til en interaktiv selfie-booth i samarbejde med det kreative, digitale bureau Somewhat. Tiltaget var en del af in-store-kampagnen #canthelmyselfie og blev offentliggjort i brandets flagskib på Regent Street i London. Her kunne de besøgende tage billeder i selfie-installationen, iført modekædens produkter, hvorefter udvalgte billeder blev projiceret i butikkens vinduer og på store in-store-skærme. På den måde skabte French Connection opmærksomhed omkring sin nye kollektion gennem en foranderlig butiksfacade. Forbipasserende blev ligeledes engageret i tiltaget, da de blev opfordret til at stemme på deres favorit ved at placere deres hånd foran sensorer på vinduet. Vinderen fik en shoppingtur til en værdi af 1.000 pund. Billederne blev yderligere uploadet til brandets sociale medier, hvormed de deltog i konkurrencen om den bedste og mest fashionable selfie.

 IMG_8969

Udover i flagskibet var etableringen også at finde på Oxfoord Street, i det britiske shoppingcenter Bluewater og de britiske byer Manchester og Newcastle. På alle lokationerne blev der holdt forskellige in-store-selfie-events, som fans skulle tilmelde sig via kampagnehjemmesiden, men ellers var det også muligt blot at smutte forbi og tage en selfie. Med kampagnen forsøger French Connection at drive trafik til sine fysiske butikker ved at udnytte selfie-trenden og kombinere den med forbrugernes stigende ønske om spændende shoppingoplevelser.


Kategorier:
, , , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar