Skip to main content
  • Beklædning | Convenience | Cross Channel | E-handel | Forbrugeradfærd | Innovation | Konference | Teknologi | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 08/02/2022

Hvordan gentænker man butikkens rolle i en digital verden?

Sportmasters ultimative mål er at møde kunderne, hvor de er. Derfor har kæden fokuseret sin forretning omkring samspillet mellem de fysiske butikker og deres onlineplatform med tiltag som click & collect, ship from store og digitale enheder i butikkerne, hertil en ny interaktiv flagskibsbutik.[blockquote text=”At have det fulde sortiment tilgængeligt overalt, og samtidig have trygheden fra den lokale butik, mener vi virkelig er den vindende formel i det fremtidige marked.” show_quote_icon=”yes” width=”100″ background_color=”#ffffff” quote_icon_color=”#43d7af”]

Andreas Holm
CEO
Sportmaster

[En sammensmeltning af kanalerneSportmaster har i løbet af de seneste år været på en lang rejse ift. at styrke forholdet mellem den fysiske butik og onlineoplevelsen for kunderne. Men hvad er det præcis Sportmaster gør, for at optimere sammensmeltningen af kanalerne?

Ifølge Andreas Holm har en af de vigtigste parametre for virksomheden været at sørge for, at det er samme varesortiment kunderne møder, uanset om de går ind i en lille butik i Hammel, en stor butik i København eller en e-butik på nettet. Samtidig byder både online og offline-formatet på flere nye digitale muligheder og services:

Hele vores digitale motor har det seneste års tid gennemgået en total forvandling, som udover “click & collect”, nu også faciliterer et komplet “ship from store” setup, hvor samtlige butikker fungerer som afsendelsessteder for digitale ordrer. Onlinekunderne kan med andre ord shoppe lokalt – og butikkerne har samtidigt fået nye tablets, hvor de kan sælge fra et større sortiment, forklarer Andreas Holm.[Det bedste fra begge verdnerI de fysiske butikker bliver kundernes sanser imødekommet på en helt anden måde end online, mens e-butikken kan skabe et nemt og hurtigt overblik for kunden, hvorfor sammensmeltningen mellem de to sider, ifølge Andreas er så genial.

Det bedste fra butikkens verden er ifølge Andreas Holm netop sanseoplevelserne:

Dét at kunne se, høre og føle er en stor del af den gode butiksoplevelse. At mærke bomuldskvaliteten eller snakke med en sælger, prøve en pasform og stikke i den rette skostørrelse er en kæmpe fordel. Samtidig er en god sælger- og købsoplevelse afgørende for kundernes tilknytning til os, understreger han.[Til gengæld kan e-butikkerne skabe det nødvendige overblik over muligheder, varianter, og pris, samt over hvad der er mest rationelt at bruge penge på i købssituationen:

Overskuelighed er enormt vigtigt, fordi vi ved, at rationalitet er den største driver ift. om kunderne ender med at købe et produkt eller ej. Er prisen den bedste? Findes der andre varianter? Hvad er der at vælge imellem? Hvor mange farver kommer den i? Det er nemt at skabe denne overskuelighed — og gennemskuelighed — i onlineformatet, siger han og slår fast:

At have det fulde sortiment tilgængeligt overalt, og samtidig have trygheden fra den lokale butik, mener vi virkelig er den vindende formel i det fremtidige marked. Vi kan også se, at det er netop de ting, der slår ud på vores egne kundeundersøgelser – det er det, kunderne vil have!

Andreas Holm
CEO
Sportmaster

[blockquote text=”Vi kan se, at dem der handler begge steder, er mere tilfredse, køber for et højere gennemsnitsbeløb og køber flere varer end de andre kunder.” show_quote_icon=”yes” width=”100″ background_color=”#ffffff” quote_icon_color=”#43d7af”]Resultaterne taler for sig selvAt kombinere det bedste fra begge verdener, er egentlig ikke nyt for Sportmaster, men ifm. coronakrisen, hvor mange retailere var tvunget til at hoppe med på den digitale bølge som følge af nedlukninger og restriktioner i branchen, har virksomheden accelereret udviklingen og implementeringen af en optimeret omnichannel-oplevelse for kunderne. Og det har givet tydelige resultater:

Vi kan se, at dem der handler begge steder, er mere tilfredse, køber for et højere gennemsnitsbeløb og køber flere varer end de andre kunder. Det er dem, der er gladest for at handle hos os, og som samtidig er de mest tilfredse og loyale kunder. De føler både, at de får en rigtig god pris, og at de samtidig kan få den gode vejledning og det lokale islæt fra butikkerne, afslutter Andreas.[[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Læs mere og se hele programmet her!” link=”https://retailinstitute.dk/refresh-retail-2022/”][

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop