Hvordan iPads kan fremme retail

Hvordan iPads kan fremme retail

IPad2 er nu kommet på markedet, og den har fået stor opmærksomhed. Vi ser her på nogle af de bedste eksempler på, hvordan iPad’en bliver brugt i detailhandlen.

IPad’en har ikke kun ændret landskabet for publikationer, reklame og multimedier, men også revolutioneret den måde, retailere engagerer deres kunder på, den måde de yder kundeservice på, og den måde hvorpå man kan styrke brandoplevelsen. Blot elleve måneder efter Apple udgav den første iPad, der solgte tre millioner eksemplarer i de første 80 dage, er den anden generation af tablet-pc’er ved at blive lanceret med et væld af nye features.

Apple fortæller, at iPad2 er 33 procent tyndere og op til 15 procent lettere end originalen. Den har hurtigere grafik og forarbejdning, men med samme batterilevetid. Apple forventer, at den mindre, smartere og mere kraftfulde iPad kommer til at sælge 43,6 millioner enheder i år.

Måske er det mest interessante for detailhandlen, at Apple har udstyret iPad2 med kamera fortil og bagtil og lavet en funktion af FaceTime-teknologien, som blev lanceret i iPhone 4. Det giver nemlig mulighed for at indarbejde augmented reality i iPad’en, ligesom fx luksussmykkebrandet Fabergé har lanceret i sin iPhone-applikation. Men det giver også detailhandlende mulighed for at kommunikere ansigt til ansigt med deres kunder over Ipad’en.

Burberry brugte iPads under deres modeshow for forår/sommer 2011, hvor VIP-kunder kunne se de forskellige styles på iPad’en og bestille tøjet direkte fra catwalken.

Burberry brugte iPads under deres modeshow for forår/sommer 2011, hvor VIP-kunder kunne se de forskellige styles på iPad’en og bestille tøjet direkte fra catwalken.

IPads og mode: interaktivitet og nye oplevelser
Oprindeligt var iPad’en et våben for et modemagasin som Vogue og for luksusonlineretailere som Net-a-Porter, da den fint oversætter papirmagasiner til den digitale virkelighed. Vogue tog sine læsere med bag om kulisserne, de havde eksklusive historier med modeller, designere og kendisser – og de havde endda links fra historierne til websider, hvor man kunne købe tøjet, og smeltede derved indhold sammen med shopping.

Modebrands fulgte hurtigt efter med deres egne iPad-applikationer. På Louis Vuittons applikation kan man finde byguides, på Guccis musik, og på Ralp Lauren Polo kan man designe sin egen Polo T-shirt. Burberry gik et skridt videre og brugte iPads under deres modeshow for forår/sommer 2011. Brandet havde inviteret VIP’s til sine 25 flagskibsbutikker verden over, hvor de indbudte kunne se en livestreaming af catwalken i London og bagefter købe tøjet på en iPad-applikation udviklet til netop det formål. Normalt skal man vente seks måneder på, at tøjet fra catwalken kommer i butikkerne, men Burberrys CEO, Angela Ahrendts, kaldte det nye initiativ fremtidens ”retail theatre” og understregede, at lige præcis det er hjertet i Burberrys vækststrategi for detailhandel.

Cliniques iPad ” Skin Diagnostic Tool”, som giver 180.000 mulige produktanbefalinger.

Cliniques iPad ” Skin Diagnostic Tool”, som giver 180.000 mulige produktanbefalinger.

Individuel hudanalyse med iPad’en giver salgsstigning på 30 procent
Cliniques kunder kan nu vælge, om de vil tale med salgsassistenter, eller om de selv vil finde den bedste creme til deres hud ved hjælp af en iPad-applikation. Clinique har nemlig fundet ud af, at mange af deres kunder foretrækker at betjene sig selv, og derfor forsøger brandet at engagere kunderne ved, at de selv skal taste deres informationer, behov og præferencer ind på en iPad, hvor Cliniques ”Skin Diagnostic Tool” giver kunderne omfattende rådgivning og information om Clinique-produkterne.

Efter at kunden har besvaret spørgsmål, der leder frem til den individuelle hudtype, er iPad-værktøjet designet til at producere en personlig analyse af forbrugeren, hvilket giver 180.000 mulige produktanbefalinger. Clinique har planer om at udrulle iPads til 1.300 detailhandelssalgssteder globalt inden udgangen af  2011, med opstart i USA.  Pilottest viser allerede, at kunderne tager rigtig godt imod iPad-teknologien og ideen om service på selvbetjeningsvis, for Clinique har på teststederne oplevet imponerende salgsstigninger på op til 30 procent.

Hotellet Plaza New Yorks iPad-applikation.

Hotellet Plaza New Yorks iPad-applikation.

IPad’en som den nye hotelbutler
I hotelverdenen kan applikationer forvandle iPad’en til en multimedieguide, der digitalt viser gæsterne vej på rejsedestinationen, byder på underholdning og øger servicegraden – ja ligefrem fungere som en personlig butler.
Hotellet The Berkley i London var et af de første hoteller, der tilbød sine gæster iPads på alle værelserne, men hotellerne St. Regis og InterContinental i New York har udnyttet teknologien endnu mere ambitiøst ved at integrere iPads med deres butlerservice, samtidig med at de tilbyder cityguides og stiltips til deres gæster via iPads.

St. Regis E-Butler-program giver gæsterne adgang til hotellets butlere og concierger, så gæsten kan “chatte” direkte med butlerne i realtid. Hotellet har også samarbejdet med nogle af New Yorks største personligheder, som fortæller om deres favoritbutikker, restauranter og smukke steder i byen og på den måde giver insiderguides til New York sammen med en kalender over begivenhederne. Applikationen gør det også muligt for brugerne at bestille restaurantbesøg, koncerter og begivenheder direkte fra iPad’en. Nemt, tidsbesparende og meget mere overskueligt end at skulle konsultere guidebøgerne, opsøge hotelinformationen og ringe rundt.

Det er dog New Yorks berømte hotel The Plaza, der bruger iPad-teknologien mest integreret. Der er en iPad i alle værelser med en skræddersyet concierge-applikation og muligheden for at kontrollere alle aspekter af værelset gennem iPad’en. Gæsterne kan bestille roomservice, morgenvækning, justere lys og temperatur, samt søge i New Yorks cityguides – og selvfølgelig se alle nødvendige oplysninger om hotellet sammen med en personlig velkomstvideo.


Kategorier: ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar