Inditex’ 4 succesparametre i retail

Inditex’ 4 succesparametre i retail

World Retail Congress, der i disse dage løber af stablen i Spaniens hovedstad Madrid, samler de mest indflydelsesrige beslutningstagere og ledere fra international detailhandel. Retail Institute Scandinavia deltager som sædvanlig på kongressen, hvor vi netop nu høster vigtig viden om, hvad der rører sig både blandt forbrugerne og på den internationale detailhandelsscene.

Hvad er de nyeste tiltag og innovationer i detailbranchen? Hvilke trends og strategier viser vejen frem i branchen nu og fremover? Temaet på konferencen i år er ”Innovate to win”, og det kan allerede nu afsløres, at temaer som personalisering, kunstig intelligens (AI) og engagement er store emner på kongressen. Vi giver dig her et eksempel på nogle af de guldkorn, der bliver delt flittigt ud af i disse dage i Madrid. Du kan læse meget mere i den næste udgave af Retail+, der udkommer til juni, hvori du også får vores studietur til det bedste retail i solrige Madrid.

Konferencen blev bl.a. skudt i gang med en videohilsen fra Pablo Isla, CEO for Inditex, der bl.a. står bag den succesfulde fast fashion-kæde Zara. Han afdækkede koncernens vej til succes og fremadrettede fokus i det hurtigt skiftende detaillandskab:

Pablo Islas fire succesparametre i retail:

  1. People

    En af Inditex’ vigtigste aktiver er de mennesker, som koncernen beskæftiger. Uden dem, er der intet Inditex, og de er kernen i modekædernes succes. Pablo Isla understreger, hvordan flade strukturer og minimalt bureaukrati er af den allerstørste betydning.

  2. Technology

    Ifølge Pablo Isla må teknologi aldrig udgøre kernen for et koncept, men teknologien skal derimod bruges til at tilføre værdi til dem samlede oplevelse ved bl.a. at gøre shoppeoplevelsen gnidningsfri, om end det er online, i butikkerne, eller begge steder.

  3. Sustainability

    ”Respekt miljøet” lød det fra Pablo Isla, der fortalte, hvordan Inditex arbejder på at bevæge sig væk fra den lineære model til en mere cirkulær forretningsmodel. Bl.a. har Inditex såkaldte ”collection points” – steder, hvor kunderne kan aflevere deres aflagte tøj – i otte lande, hvorigennem koncernen har indsamlet mere end 19.000 tons tøj til genanvendelse.

  4. Product quality

    Det sidste succesparameter, Pablo Isla løftede sløret for på WRC 2018, var altid at kunne tilbyde kunderne produkter af bedste kvalitet, der følger tidens trends og tendenser. Kreativiteten i designprocessen skal maksimeres for konstant at kunne levere en bred vifte af nye produkter samtidig med at have en bæredygtig og transparent supply chain.

Læs meget mere om World Retail Congress 2018 i næste udgave af Retail+. Husk, at du som medlem altid har direkte adgang gennem Vidensbanken.

Ønsker du at blive medlem af Retail Institute Scandinavia og bl.a. få adgang til en guldgrube af analyser, indsigter og inspiration?


Kategorier: , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar