Internettet forandrer vores sans for tid, rum og sted

Internettet forandrer vores sans for tid, rum og sted

En dag i byen med veninderne. Besøge alle yndlingsbutikkerne. Fnisen i omklædningsrummet. En lækker frokostsandwich på en cafe. Den søde børnetøjsbutik, som alle veninderne falder i svime over. En eftermiddagslatte. Og så mere shopping.

Det at shoppe var engang en social begivenhed med veninderne. Det var hygge og samvær. Men hvordan ser det ud nu? Har internettet ændret vores shoppingvaner og adfærd?

Danskerne har i hvert fald taget internet-shoppping til sig. Det nemt, tidsbesparende og butikkerne holder aldrig lukket. Man kan nå sine indkøb i frokostpausen foran skærmen eller om aftenen i ro og mag på sofaen. Man er afslappet og har lyst til at blive underholdt, inspireret og få stillet sin købelyst. Man kan endda stadig diskutere med veninderne på skærmen, om det er den blomstrede boheme-kjole eller den mere klassiske sorte lille sag, man skal købe til lørdagens fest. Man kan i øvrigt også lige google, hvad der er hot i efterårets mode, så man er sikker på at træffe det rigtige valg.

Vi kan shoppe døgnet rundt på nettet. Løsninger, information og insiderviden er kun et klik væk og giver os derfor meget mere indsigt og forståelse – mere magt. Vi kan prissammenligne og høre hvad andre mener om den vare, vi overvejer at købe eller det firma, vi overvejer at købe fra.

Alle unge danskere mellem 20 og 29 år har prøvet at e-handle. De føler sig hjemme på nettet og bliver underholdt gennem skærmen. De fleste søger endda information om produkter og fysiske butikker, før de bestemmer sig for, om de rent faktisk vil besøge den fysiske butik. Nettets muligheder og e-handel bliver mere og mere udtalt, og der er stadig en tocifret vækst i online-salget. Eksperter mener, at 40 procent af vores forbrug vil foregå på nettet om bare fire år.

Internettet forandrer altså allerede nu forbrugerens sans for tid, rum, sted og adfærd. Det forandrer den måde forbrugeren agerer på, og det vil derfor også komme til at forandre den måde, som detaillisterne skal agere på.

Louise Crewe, som er professor ved Nottingham University i England, besøger Retail Institutes konference ’Fremtidens Butik’ den 22. oktober i Bella Center og fortæller om, hvordan nettet påvirker forbrugerne, når shopping går fra at være en social begivenhed til at foregå i isolation foran computeren. Hun fortæller også om, hvordan al den information vi har til rådighed på nettet, påvirker forbrugerens meningsdannelse, og hvorledes detaillister skal reagere på det.


Kategorier:
, , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar