Kampen om kurven i dagligvarehandlen – post corona

Kampen om kurven i dagligvarehandlen – post corona

Dagligvarehandlen fik i 2020 en vild omsætningsvækst på over syv pct., og den lange nedlukning i begyndelsen af 2021 har medført, at dagligvarebutikkerne har kunnet fastholde dette unaturligt høje omsætningsniveau.

Men hvad sker der så nu, hvor vi heldigvis kan leve mere frit igen og se frem til en vis normalisering af danskernes forbrugsmønster?

Først og fremmest er det værd at bemærke, at vi næppe får en høj butiksdød, selv om branchens samlede omsætning må forventes at falde noget tilbage.

Danskerne har nemlig i de seneste år – også før corona – bakket betydelig mere op om deres lokale dagligvarebutik og endda mange steder deltaget i finansieringen af en moderniseret eller helt ny dagligvarebutik, typisk en Spar eller Min Købmand. Jeg forventer, at denne lokale opbakning fortsætter, fordi lokalhandel hænger godt sammen med at leve mere bæredygtigt og klimavenligt. Mange forbrugere har sikkert også fået god personlig betjening og fundet ud af, at de mindre butikker også har mange varer til en mere konkurrencedygtig pris, end de troede.

Så selv om vi har fået mange flere nye lavprisbutikker de seneste år, så er det samlede butiksantal i dagligvaresektoren, på grund af ovenstående udvikling, faktisk steget lige siden 2019, hvilket er en ny trend, som forventes at holde ved.

Jeg forventer, at denne polarisering af butiksstrukturen fortsætter, så lavprisbutikkerne vil sætte nye rekorder, samtidig med at butiksdøden bliver minimal blandt de mindste butikker.

Jokeren i branchen kan blive den nye hybrid Coop 365, som nu accellererer voldsomt og måske bliver Faktas redning. Det bliver voldsomt spændende at følge Coop 365, der sandsynligvis opnår et grønt image hos forbrugerne og vil anvende en franchiselignende forretningsmodel, der sikrer topmotiveret ledelse, synligt personale og salgsklare butikker.

Det er derfor jeg kalder Coop 365 for en hybrid. Kan og vil de på flere områder copy paste Rema 1000´s succesrige forretningsmodel?

En potentiel – og mere langsigtet joker – kan blive Aldi. Hvornår opdager danske forbrugere, at Aldis nye butikker faktisk kan og vil en masse? Over en tredjedel af Aldis butiksnet er nu på plads, dvs. på ”Lidl- niveau” lidt forenklet sagt, men det er forsat en hemmelighed for alt for mange danskere. Hvordan og hvor hurtigt kan den udfordring løses? Det bliver nok svært, dyrt og meget tidskrævende (men Aldi fik faktisk en omsætningsfremgang på over syv pct. sidste år).

Naturligvis har e-handel med dagligvarer fået masser af medvind under coronakrisen med en vildt høj vækstrate sidste år på over 50 pct. og vil fortsat presse de fysiske butikker. Nemlig.com har dog fået voldsom modvind i offenligheden og skal have løst de udfordringer hurtigt og konstruktivt, hvis væksten skal fortsætte som hidtil.

Der er tydeligvis masser af nye udfordinger for alle i dagligvarebranchen – også for mig, der i denne tid arbejder på analysegrundlaget for den nye prognose for branchen, som jeg offentliggør på vores store dagligvarekonference den 4. november, FMCG Fast Forward.

Vil du blive klogere på, hvordan dagligvarehandlen kommer til at se ud post corona?

Kom med på årets dagligvarekonference FMCG Fast Forward d. 4. november og hør mere om udviklingen samt trends og tendenser i branchen.


Kategorier:
, , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar