M-handel er allerede en udviklet salgskanal i USA

M-handel er allerede en udviklet salgskanal i USA

Alt imens Apple sætter fokus på sin nye iPhone, arbejder flere detailister på, hvordan de kan gøre det lettere for kunderne at shoppe via de populære smartphones. Hvor det amerikanske detailmarked er på et modent (og måske endda snart mættet) stadie, hvad angår tradiotionel e-handel, forventes m-handel at vokse eksplosivt de næste år.

Det New York-baserede analysefirma ABI Research Inc. forudser, at de amerikanske forbrugere i år vil købe for 2,2 milliarder dollar fra websites via mobilen, hvilket er én milliard dollar mere end sidste år og fem gange så meget som i 2008. Samtidig forudser virksomheden, at regular e-handel (dvs. via computere) vil stige mere moderat med omkring 11 procent i år. Som benchmark skal det her fremhæves, at National Retail Federation har forudsagt, at den amerikanske detailhandel – samlet set – vil stige med 2,5 procent i 2010.

Udviklingen hænger sammen med, at de amerikanske detailister har fået øjnene op for, hvor vigtigt det er at være på forkant med udviklingen og gøre deres sites brugervenlige fra en mobiltelefon. Ifølge Wall Street Journal har omkring 30 procent af de amerikanske detailhandlende simplificerede versioner af deres websites, så det er lettere for kunden at bruge og bestille fra sitet via deres mobil, ligesom mange også udvikler såkaldte smartphone-applikationer, som brugeren kan downloade og ad den vej bevæge sig ind i brandets virtuelle shoppingunivers.

Byggemarkedskæden Home Depot satser i øjeblikket på begge dele og introducerer til august en m-handelsside samt en iPhone-app. Forventningen er her, at inden 2014 vil 30-40 procent af salget fra homedepot.com foregå via mobilen.

Armani Exchange – en casual og yngre lillesøster til Armani – lancerede i november en forbedret version af sit m-handelssite efter at have set, hvor stor trafikken var på det tidligere site, hvor man kunne se videoer og billeder af kollektionerne, men ikke købe. Det kan man nu – og mange benytter sig af det. I maj foregik 5 procent af netsalget via mobilen – og juni ser det foreløbig ud til, at tallet lander på 6 procent.

– Vi har haft en fantastisk vækst med det, siger Harlan Bratcher, CEO for Armani Exchange, og forklarer, at han var begejstret for at bruge mobilen, fordi den repræsenterer den måde, hans målgruppe – urbane unge i alderen 18- 25 år – foretrækker at kommunikere.


Kategorier:
, , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar