Skip to main content
  • Analyse | Artikel | Dagligvarer

$Kirsten Funk$

Dato: 23/06/2025

Marginerne smuldrer – men nogle få kæder scorer stort

Inflation, prisfølsomme forbrugere og stigende omkostninger presser dagligvarehandlen verden over. Og selvom omsætningen vokser, er det kun de færreste, der formår at omsætte vækst til reelle resultater på bundlinjen. Men enkelte aktører stikker ud – og de gør noget fundamentalt anderledes.

Verdens største dagligvarekæder vokser fortsat, men bag de flotte omsætningstal står en klar realitet: Det er kun de mest effektive, teknologisk modne og strategisk fokuserede spillere, der forbedrer deres lønsomhed i et marked præget af inflation, prisfølsomme forbrugere og høj konkurrence. Det viser årets Food Retail Barometer, som følger udviklingen blandt de ti største food retail-aktører globalt herunder Walmart, Costco, Kroger, Carrefour, Aeon og Ahold Delhaize.

I 2024 omsatte de ti kæder samlet for 1.731 milliarder dollars, svarende til en vækst på 2,7 procent. Det dækker dog over store forskelle i performance – og endnu større forskelle i evnen til at beskytte marginerne.
Denne artikel er baseret på en historie fra vores engelske nyhedsbrev Mind Retail, som kan findes her.

Læs hele indholdet...

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop