Skip to main content
Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 27/11/2014

Mens vi venter …

Juletiden står for døren og børnene har igennem et helt år glædet sig til at det skulle blive jul. Lange lister er i årets løb udfyldt med små og store ønsker, som børnene er sikker på er vejen til en sjovere og mere spændende barndom.

På samme måde venter vi forbrugere også med spænding på at alle de nye tiltag og løfter, der bliver givet i dansk dagligvarehandel, kommer til at ske.Efter 7 magre år uden innovation, fokus på omkostnings reduktion og uden den store nytænkning i dansk dagligvarehandlen, kan vi kun håbe på, at der nu kommer 7 fede år, hvor der for alvor bliver skruet op for kundeoplevelsen og hvor forbrugeren kommer i centrum. Man kan ikke åbne for et medie uden at læse om alle disse nye tiltag, der siges at være på vej, men som barnet juleaften, forventes det, at vi tålmodigt venter.

Mens vi venter på …

….. at det årlige tovtrækkeri, der er i fuld gang pt. mellem dagligvareleverandørerne og kæderne skifter fokus fra at være på, hvor meget leverandørerne skal betale  til annoncekassen til at være på, hvordan der kan skabes værdi i et presset marked.

Værdi for forbrugeren i form af nye produkter og bedre oplevelser i butikken, der kan medfører at forbrugerne vælger at forbruge mere og dermed vender den nedadgående udvikling, vi har set igennem mange år. I dag bruger vi kun 10 kr. på fødevarer for hver 100 kr. vi bruger, hvor tallet for 40 år siden var 17 kr. Dermed har vi en kedelig 5. plads i Europa på listen over de lande, der bruger mindst.

Værdi for kæderne der får mere loyale kunder, og derved bedre indtjening per kunde. Værdi for dagligvareleverandørerne, der via nye produkter kan øge værdien i eksisterende kategorier og tilmed være med til at skabe nye kategorier, der italesætter forbrugernes ubevidste behov. Der er meget at vente på…..

Mens vi venter på …

…at vi ikke bare snakker om fokus på bedre mad, men at alle forbruger – og ikke kun få heldige der bor ved siden af en testbutik- får adgang til bedre måltidsløsninger, der imødekommer den travle hverdag vi alle har. Jeg venter med glæde på at se, Coops madmanifest med ”smag på hverdagen” og ”madoplevelser” for alvor kommer til udtryk og hvordan jeg som almindelig forbruger vil opleve forskellen. Er det her, at jeg endeligt får belønningen for, at jeg troligt hver gang jeg handler fremviser mit COOP-kort? Jeg glæder mig til at se hvad effekten og værdien for mig som almindelig forbruger er af at Dan Jørgensen bruger tid og ressourcer til at kåre Danmarks nationalret. Jeg venter i spænding på at se, om det betyder, at jeg som forbruger skal spise stegt flæsk en gang om ugen for at være rigtigt dansk. Der er meget at vente på…….

Mens vi venter …

……At online begynder at rykke på sig for alvor indenfor dagligvarer  og at mængden af omtale i medier er proportional med omsætningen. At Click & Collect kommer til at fungere optimalt og imødekomme det behov som forbrugerne efterspørger. Mens vi venter på at se, hvordan dagligvareleverandørernes nye tiltag shopall24.dk kommer fra start. Der er meget at vente på…….

Jo der er meget at glæde sig til her i juletiden. Spørgsmålet er om forbrugerens juleønsker bliver opfyldt for den brede masse eller kun bliver enkelte udvalgte forbrugere, der vil få glæde af julegaverne. Børnenes ønskelister  ændre sig fra år til år, og det der hittede sidste år ikke er at finde på listen næste år . Ligeså er det med forbrugerne, der konstant er i forandring og spørgsmålet er, om alle de nye tiltag, der tales om når at komme på markedet, mens vi som forbruger efterspørger det eller om udviklings- og test fasen bliver så lang at forbrugernes ønskeliste har ændret sig. Men det må vi jo vente og se…………..

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop