Micro-influencers: Færre følgere – men mere værdi

Micro-influencers: Færre følgere – men mere værdi

Flere og flere brands satser i dag flere kroner fra markedsføringspuljen på de såkaldte influencere, når der skal sættes ind på SoMe-fronten. Influencerne kan spottes overalt på de sociale medier, mens de agerer som omvandrende reklamesøjler for alverdens brands indenfor mode, skønhed, rejser, biler, boghandlere, dagligvarebutikker, måltidskasseselskaber – you name it. Men hvordan ved man som brand, hvem man skal vælge, og hvordan sikrer man autenticitet, troværdighed og personlighed i et samarbejde med en influencer? En del af svaret findes hos micro-influencerne, og vi fortæller dig her, hvorfor brands med fordel kan satse på netop denne type influencere.

FAKTA:

En influencer er en person, som via sociale medier påvirker sine følgere til at udføre en specifik handling, som fx at købe et produkt eller en service. Især på Instagram, Facebook og Youtube samt via personlige blogs skaber influencerne en stor skare af følgere ved bl.a. at dele personlige historier og oplevelser samt at uploade billeder og videoer.

Det er netop den store skare af følgere, som gør influencerne attraktive for brands og virksomheder. Dog er der forskel på, hvor mange følgere influencerne har, og derfor findes der forskellige former for influencere:

  • Micro-influencer – mellem 10.000 og 100.000 følgere
  • Makro-influencer – mellem 100.000 og 500.000 følgere
  • Mega-influencer – mellem 500.000 og 1,5 mio. følgere
  • Celebrity – mere end 1,5 mio. følgere[1]

[1] Kilde: Launchmetrics, 2018

Færre følgere, men mere værdi

Influencermarketing er i sig selv ikke noget nyt, og på nogle måder kan det betegnes som gammel vin på nye flasker. Brands og virksomheder har i mange år anvendt kendisser, sportsstjerner, musikere mv. (celebrities) til at markedsføre deres produkter via forskellige kanaler. Men det nye i dag er, at ”den alm. forbruger” – altså kunderne selv – er blevet de nye ”kendisser” (micro-influencerne).

Der ses i øjeblikket en ny tendens, som går på, at brands og virksomheder i højere grad opsøger micro-influencerne, fordi de kan noget, som de influencere med flere hundredetusinde følgere ikke kan. Til trods for at der ikke findes danske undersøgelser på området, så viser flere internationale undersøgelser, at microinfluencerne er de foretrukne samarbejdspartnere fra virksomhedernes side, bl.a. fordi at micro-influencerne er dem, som er bedst til at få produkterne ud til den ønskede målgruppe. Micro-influencerne fremstår også mere personlige i forhold til de store influencere, og samtidig er de mere i øjenhøjde med deres følgere. [1]

Det amerikanske bureau Markerly har foretaget en undersøgelse, hvor mere end 800.000 Instagram-profiler blev undersøgt, og herfra blev det konkluderet, at influencerne får flere likes og kommentarer på deres opslag, når de har mindre end 100.000 følgere.

[1] Kilde: Launchmetrics 2018, Markerly, 2016

Kilde: Markerly 2016

Der ses dermed en række fordele ved at vælge influencere med max. 100.000 følgere:

 

Micro-influencere…

.. får hyppigere likes og kommentarer
.. er bedre til at engagere deres følgere
.. har et tættere bånd til deres følgere
.. har mere loyale og trofaste følgere[1]

Den tætte relation mellem følgerne og influenceren er yderst værdifuld, fordi at følgerne stoler på influenceren, som var det deres egen bedste ven. Loyaliteten og engagementet fra følgernes side er derfor med til at skabe en større troværdighed og autenticitet, når influenceren promoverer et brand via sociale medier. På den måde virker reklame via en influencer langt mere personlig og trænger bedre igennem til følgeren end en traditionel tv-reklame.

Men micro-influencere er ikke kun værdifulde i sig selv. Brands får mere ud af sine penge ved at samarbejde med de ”mindre” influencere frem for de store celebrities, hvor det er den store pengepung, der skal hives frem, hvis disse skal promovere forskellige produkter. Micro-influencerne når ikke ud til en enorm målgruppe, men dette kan også have sine fordele, idet reklamen er mere personlig og ikke spyttet ud som én reklame til flere millioner følgere. Derfor er det også muligt at ramme en, om end mindre, meget mere specifik målgruppe. Dermed er micro-influencerne bestemt ikke mindre værd i markedsføringsregi, til trods for at de ikke efterlader et stort aftryk i virksomhedernes marketingsbudget.

[1] Kilde: Markerly, 2016; Berlinske Business, 2018

Hvorfor anvende influencermarketing?

Generelt har influencermarketing oplevet stigende popularitet i de seneste år, og flere undersøgelser vurderer, at denne kun vil stige i fremtiden. Traditionelt er celebrities blevet brugt til de store brands, såsom Nike og Adidas, mens mindre virksomheder gik til de mindre influencere. Men noget lader til, at selv de større brands også har fået øjnene op for micro-influencerne, fordi disse influencere netop gør, at brandet kommer mere i øjenhøjde med forbrugerne og får mere et personligt præg. Desuden er der generelt en lang række fordele for brugen af influencere, som kan skabe værdi for store såvel som små brands og virksomheder:

  1. Influencere skaber et aktivt brand engagement

  2. Brands kan nå ud til en specifik målgruppe

  3. Influencere skaber brand awareness

  4. Influencere kan generere salg og skabe vækst

  5. Influencermarketing kan være omkostningseffektivt

  6. Forbrugerne foretrækker personaliseret content fremfor traditionelle reklamer

  7. Influencere skaber relevant værdi for den specifikke målgruppe

Ifølge en undersøgelse fra Launchmetrics anvendte 78 pct. af mode-, luksus- og skønheds-brands influencere i 2017 til at promovere deres brands, og ifølge rapporten vil denne procentdel stige yderligere i 2018. Det kan dermed ikke udelukkes, at vi kommer til at se endnu mere til influencerne i fremtiden.


Kategorier: , , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar