Skip to main content
  • Butikker | Hjemmeelektronik | Markedsføring | Teknologi

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 17/08/2009

Microsoft vs. Apple: Se billeder af Microsofts nye butikskoncept

1
Apple har haft imponerende succes med at gå ind i detailhandel. Apple har udbredt kendskabet til selskabets produkter og sat nye standarter for butikker. Senest vandt Apple den prestigefyldte Retailer of the Year-award på World Retail Congress i Barcelona i maj.

Apples indtog på detailhandelsscenen efterlod konkurrenter i en situation, hvor de pludselig befandt sig meget langt væk fra kunderne. Derfor er det ikke overraskende, at Microsoft i efteråret åbner sin første butik.

Projektet har været omgivet af megen hemmelighedskræmmeri, men nu kan man endelig få et indblik, hvordan Microsofts retailkoncept kommer til at se ud.

Konceptet, værdierne og butikkens udseende er skabt af Lippicott – et konsulenthus, der arbejder med design, brandstrategi og butiksdesign, og som har arbejdet for mange af verdens største brands.

Det var ikke meningen at offentligheden skulle se tegningerne til Microsofts retailkoncept endnu, men en PowerPoint-præsentation af projektet er blevet lækket på nettet. Og det kan vi så nyde godt af.

Inspirationen til butikken er primært hentet fra Nikes, Nokias, Sonys, Apples og AT&Ts butikker.

Her en liste over nøgleelementer i butikken:

  • Det meste af væggen bliver en stor skærm, der viser billeder, produkter og information om Microsoft.
  • Massiv fokus på brugertilpassede løsninger. Bl.a. områder, hvor brugerne kan vælger farve på og oploade og skabe egne designs, der trykkes eller brændes i de produkter man køber.
  • Masser af Microsoft Surfaces (en interaktivt touchscreen, der ligger i en bordplade).
  • Særlige områder til promovering af Windows 7, Windows Media Center (PCTV), Windows Mobile og netbooks.
  • Et område kaldet Answers Bar, hvor man kan prøve Microsoft hardware og software, og få svar på spørgsmål.
  • Store events i forbindelse med lancering af nye produkter. Første store eventrække kommer til at kredse om Project Natal – en ny spillekonsol fra Microsoft, der styres med kropsbevægelser og ikke med controllere. (se videoen nedenfor).
  • Man kan leje butikken om aftenen til receptioner, fødselsdage, spilleaftener med vennerne osv.

Projektet ser meget ambitiøst ud, og er blevet positivt modtaget af kommentatorer, som mener, at Microsoft butik er så imponerende, at Apple må se at stramme sig an, hvis deres butikker stadig skal være de mest beundrede inden for hjemmeelektronik.

Nu genstår det at se, hvor mange af planerne, Microsoft fører ud i livet. Og så bliver det i anden række spænende at følge konkurrenternes svar på Microsofts butikker.

2

345678910111213


Project Natal:

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop