Mobiltelefoner guider brugerne rundt i shoppingcentre

Mobiltelefoner guider brugerne rundt i shoppingcentre

Mobiltelefoner med netadgang bruges allerede i stort omfang til at guide brugerne rundt på gader og stræder, men så snart man træder ind i en bygning, er der risiko for at miste overblikket og skulle spørge forbipasserende om vej. Særligt i store bygninger som lufthavne, hospitaler, museer og shoppingcentre m.v. kan det være svært at finde vej.

Flere mindre virksomheder er derfor i gang med at udvikle applikationer med kort, der kan hjælpe brugerne inde i fx et shoppingcenter med at finde rundt – fra eksempelvis madtorvet til toilettet, eller sågar til et specifikt produkt.

– Det var min kones ide. Hun var gravid i sjette måned og kunne ikke finde toilettet, siger Sam G. Feur, leder af den New York-baserede virksomhed MindSmack til The New York Times.

MindSmack har udviklet applikationen FastMall, der giver brugerne en plantegning af det pågældende shoppingcenter. Heraf fremgår en oversigt over, hvilke butikker der er placeret hvor, ligesom også udgange, rulletrapper, toiletter og elevatorer er markerede. Desuden har FastMall en søgefunktion, der gør det muligt at søge efter en bestemt butik og efterfølgende få en rute kortlagt dertil. For at finde det nærmeste toilet skal brugeren blot ryste sin telefon, og en rute tegnes på skærmen.

Applikationen er selvfølgelig gratis og fungerer på iPhone, iPod Touch og iPad. Andre lignende applikationer – fx applikationen PointInside – fungerer også på Android-telefoner.

Nogle af udviklerne bag disse applikationer får kortene over det center, de udvikler den pågældende applikation til, fra centerledelsen, mens andre selv henter dem fra hjemmesider. I begge tilfælde opdaterer udvikleren kortet med manglende informationer og detaljer. Udvikler Ankit Agarwal, leder af virksomheden Micello (Californien), der har udviklet næsten 2.000 kort over amerikanske shoppingcentre, fortæller, at hans team kan rekonstruere en plan over et shoppingcenter på bare et par timer.

Udfordringen er, at centrene ændrer sig løbende i takt med, at butikker lukker og nye kommer til, og at udviklerne selvfølgelig ikke kan besøge centrene konstant for at holde sig opdaterede. Derfor støtter de sig til brugerne, der holder dem orienterede om, hvad der trænger til at blive opdateret.

Applikationerne opstår ofte ikke på initiativ fra centrene selv, men ifølge Dan Jasper, talsmand for Mall of America, der er det største center i USA med 520 butikker, er applikationerne et vigtigt værktøj til at skabe mere trafik og salg i centrene. Derfor arbejder man også i Mall of America på at udvikle sin egen applikation.

En anden virksomhed Aisle411 har dog samarbejdet med udvalgte detailkæder og lancerer i næste måned en applikation, der udvider servicen ved at hjælpe brugeren med at finde bestemte varer i en butik – fx capers i et supermarked. Ifølge Nathan Pettyjohn, leder af Aisle411, mister butikker masser af salg, fordi kunderne ikke kan finde det, de leder efter.

For de små udviklervirksomheder ligger der et stort potentiale i at samarbejde med centrene og gøre servicen til et marketinginstrument, centrene betaler for at få udviklet.

For centrene er servicen en oplagt vej til at integrere ny teknologi i de fysiske butiksrum – ikke mindst fordi det er vanskeligt at lave et traditionelt multichannel-setup i et center, hvor de enkelte butikker typisk er en del af en kæde, der har deres egen e-handelsdivision. På grund af denne struktur er det logistisk svært for et center at lave et deciceret e-handelssetup, der gør det muligt at købe alle varerne online. Til gengæld kan centrene med fordel tage udgangspunkt i en crosschannel-strategi, hvor man i stedet udnytter nettet og mobilen til at skabe mere salg og trafik i de fysiske butikker. Mobilapplikationerne med kort er netop et eksempel på, hvordan teknologien kan gøre det lettere at finde hen til de ting, man gerne vil købe.


Kategorier:
, , ,
1 kommentar
  • Jacob Løth Christensen
    Oprettet 08:11h, 09 december Svar

    Spændende udvikling. Jeg er enig i at mobiltelefoner er særdeles velegnede til at skabe tæt og lokal kontakt til forbrugerne.

    Hos RTI har vi dog valgt at anvende mobiltelefoner til indsamling af feedback fra kunderne. Det sker via konceptet “SMS Feedback”, hvor kunder bedømmer deres oplevelse af butikker via SMS. En form for real-time feedback som butikkerne dels kan bruge til at reagere positivt overfor den enkelte kunde og dels til at rette eventuelle fejl, der skaber dårlige kundeoplevelser.

    Jacob Løth Christensen
    Real-time Insight
    http://www.realtimeinsight.dk

Skriv en kommentar