Skip to main content
  • Cross Channel | E-handel | Forbrugeradfærd | Information | Innovation | Markedsføring | Teknologi | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 15/03/2022

Mod det uendelige Metavers – Hvad betyder den metafysiske æra for detailhandlen?

I denne artikel kigger vi nærmere på de to metafysiske fænomener, deres betydning for detailhandlen, og hvilken udvikling vi kan forvente på området i fremtiden. Læs med, og bliv klogere på to af tidens største og mest disruptive trends: Metaverset og NFT’erne.Indenfor det seneste år har fænomenet Metaverset manifesteret sig i mediebilledet og i vores bevidsthed, og med en af de mest betydningsfulde virksomheder og digitale platformes navneskift i 2021 (fra Facebook til Meta), har Metaverset for alvor cementeret sin eksistens i mainstreamkulturen. Fænomenet er med andre ord ikke til at komme udenom.

Metaverset er en slags ekstra virkelighed eller virtuel parallel til den fysiske verden, vi allerede lever i. I metaverset kan brugere gennem personlige avatarer interagere med et computer-genereret miljø og andre brugere, og selvom den fulde funktion af metaverset endnu er hypotetisk, findes det allerede nu i begrænset form fx i forskellige videospil med metafysiske rum og mere eller mindre begrænsede, digitale områder, men det forventes at vokse sig væsentligt større indenfor den nærmeste fremtid.

Helt konkret baserer metaverset sig på både 3D-teknologi, augmented reality (AR) og virtual reality (VR) – elementer der i forvejen er velkendt og brugt i bl.a. gaming-verdenen, men også i detailhandlen, hvor de teknologiske værktøjer hjælper med en opgraderet og anderledes shoppe-oplevelse. Udover de tre teknologiske ingredienser krydres opskriften til metaverset også med en række sociale tiltag, såsom virtuelle rum, hvor brugerne, eller den virtuelle udgave af brugeren, kan interagere med andre, spille spil, skifte udseende, købe produkter og meget andet – altså en helt ny digital verden.

[Avatarer repræsenterer brugerne selv i metaverset. En avatar er en lille virtuel figur, der kan personaliseres på forskellige måder alt efter brugerens egne præferencer. Fx kan avataren tilpasses omstændighederne og iklædes forskelligt tøj, eller måske endda tage form som noget andet end brugeren selv. I Metaverset er det nemlig kun fantasien (og den digitale og grafiske udvikling), der sætter grænser — og udover at være en gengivelse af den virkelige verden, byder Metaverset også på nogle helt ekstraordinære oplevelser, der kun kan lade sig gøre i kraft af det virtuelle miljø — lidt som i et computerspil.

Til forskel fra et computerspil kan metaverset dog ikke slukkes og tændes. Det er en real-time parallelverden til den, vi allerede befinder os i. En digital replikation, hvor du kan gå på opdagelse i nye og anderledes miljøer. Betragt det som en slags rejse, men i stedet for at rejse til et andet land for at gå på opdagelse, rejser du ind i en digital verden med din virtuelle avatar. Næsten som at besøge en anden planet, eller… ja, et andet univers.Det kræver innovation og kreativitet at omstille sig og følge med meta-udviklingen. Men følger du med, følger du en kreativ og innovativ, digital strømning, der holder dig relevant, også i fremtiden, hvor den fysiske og digitale verden vil sammensmelte i endnu højere grad, og forbrugerne vil shoppe virtuelle produkter i metafysiske shoppingcentre på digitale platforme. En udvikling, der lyder fantasifuld, men om ikke andet ser ud til at blive en realitet – sandsynligvis også snarere, end vi kan forestille os. For selvom det lyder skørt, at forbrugerne skulle købe virtuelle produkter, de ikke kan bruge i den virkelige verden, vil metaverdenen meget snart, og for rigtig mange forbrugere, have en lige så høj værdi som vores nuværende fysiske verden. Det vil i den nærmest kommende fremtid være lige så vigtigt at klæde sig moderigtigt, besøge de fedeste seværdigheder og have en omgangskreds virtuelt som fysisk. Gamere over hele verden bruger allerede enorme summer på at købe digitale og virtuelle produkter til deres online personaer, og udviklingen ser kun ud til at gå den vej, hvor virtuelle produkter får større og større betydning.

Samtidig udgør Metaverset et digitalt rum, hvor du kan opbevare de digitale produkter, du køber og ejer, virtuelt. Og her bliver det særligt interessant for retailere. Det er en verden fyldt med muligheder for en helt ny produktkategori, uanset branche: Digitale og virtuelle produkter, herunder også NFT’er.Coca-Cola har gennem tiden lavet mange merchandise-produkter, som har været enormt populære samleobjekter for Coca-Cola-fans verden over, og nu føjer læskedrikgiganten endnu et samlerobjekt til porteføljen: En Coca-Cola NFT. Coca-Colas NFT er jf. ovenstående ikke et klassisk samleobjekt, men et digitalt aktiv, som både er unikt og værdifuldt, hvorfor det også er eftertragtet for Coca-Cola-fans. Den består af en virtuel dunjakke, en fil med den læskende, ikoniske lyd af en Coca-Cola, der åbnes og skænkes, et virtuelt venskabskort i retrodesign og et virtuelt vintage-køleskab i Coca-Cola-farver. Det er virksomhedens første NFT, og den blev solgt i august 2021 på auktion for hele 3,6 mio. kr.”Dette er et uddrag af en artikel fra vores medlemsmagasin Retail+. Ønsker du at læse artiklen i sin fulde længde samt at få adgang til et hav af indsigtsfuldt og inspirerende indhold, kan du med fordel tegne et medlemskab hos os. Læs mere om medlemskabet her.[

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop