Mode- og trendprognose 2010

Mode- og trendprognose 2010

Her ved indgangen til det nye år og årti kigger mange i krystalkuglen for at se, hvad der bliver, kommer og ændres på trendområdet. Nogle af disse spåmænd sidder på Los Angeles Times, der d. 3. januar bragte artiklen “Fashion Forecast for 2010”. Vi bringer her nogle af deres udsigter for, hvad der kommer til at hænge i amerikanernes walk-in closets, og hvilke trends der kommer til at dominere modebranchen (og for den sags skyld forbruget og kulturen generelt). Udgangspunktet for prognosen er langt hen ad vejen, at vi må se lidt tilbage for at kunne se frem.

Forever 21

2009 var et år, hvor fast fashion-kæderne dominerede: Thakoon designede for Target, Jimmy Choo for H&M og Christopher Kane for Topshop, og der blev åbnet pop-up shops, lavet celebrity events og skabt store overskrifter.

Én kæde larmede måske lidt mindre, men havde til gengæld bragende succes – nemlig Forever 21, der udvidede sit salg fra 1,7 milliarder dollar til mere end 2 milliarder dollar i det forgangne år. Bag den store salgssucces lå bl.a. lanceringen af kædens eget magasin, en kosmetiklinje og en plus-size linje.

forever21

Ifølge eksperter handler succesen også om, at Forever 21 har holdt priserne under standarden for andre kæder, der appellerer til teenager-segmentet, samtidig med at de forstår at realisere tidens trends. Dertil kommer, at de har udnyttet, at butikskvadratmeter – i kølvandet på recessionen – ikke er en mangelvare og skabt kæmpe butikker, der er en oplevelse at besøge.

Brasilien

Mange holder øje med Brasilien. Økonomer forudsiger, at landets økonomi vil blive relativ solid i 2010, og landet skal være vært ved VM i fodbold i 2014 og De Olympiske Lege i 2016.

Brasilien holder sin egen modeuge og har egne up-comming-designere, men på landets boomende marked for detailhandel er der også trængt mange internationale luksusbrands ind: Christian Louboutin, Armani, Gucci, Louis Vuitton etc.

– Man får fornemmelse af, at det her er fremtidens land. Alting stiger. Olympiaden hjælper måske med at holde landet sammen, og alting bevæger sig fremad på en hurtig og spændende måde, siger underholdningsmarketingkonsulent Isaac Joseph.

“Brand America”

2009s modescene var bl.a. domineret af det, som blev døbt “The heritage chic trend” , og som på nostalgisk vis citerede et amerikansk 1800-talslook.

Levi’s Go Forth-kampagne er et eksempel på en anden hyldest til et ærkeamerikansk look i form af en industriel arbejdertype, som vi vil se mere til i 2010.

leviskampagne

Også mange europæiske designere leger med den amerikanske stil og bruger demin i de forårs- og sommerkollektioner, der lige om lidt rammer butikkerne. Samtidig har amerikanske Converse (det 101-gamle skobrand) lavet en 200 dollar-version af den klassiske All Star-sko i samarbejde med Missoni.

Den nye “bridge”-mode

Bridge-betegnelsen er inden for retailbranchen blevet brugt til at kategorisere solide mærker, der sælger karrieretøj og mor-bukser; men i disse år bliver begrebet udvidet. Modehuse som Tory Burch, Elie Tahari og Philip Lim har skabt et nyt “bridge”-marked ved at skabe tøj med designerdetaljer, men til mere tilgængelige priser. I 2010 vil vi se, at flere designere vil søge mod midten i forsøget på at appellere til mere prissensitive forbrugere.

Lektien har været, at det er svært at være high end. Middelklassen er blevet mere fornuftig, og luksusforbrugeren vil gå efter de klassiske luksusmærker, som også vil være brands om femten år.

Sundhedsbevidst skønhed

Naturlige og organiske krops- og ansigtspleje produkter vil fortsætte med at erstatte syntetiske anti-aging serumer og parfumeholdige sæber i kvinders badeværelser. I 2008 sagde 64 procent af de amerikanske kvinder, der brugte skønhedsprodukter, at de foretrak “naturlige” varianter. Denne udvikling skyldes i høj grad, at kvinderne bliver mere og mere bevidste om uheldige konsekvenser af parabener og andre konserveringsmidler.

At leve lokalt og genoptage kontakten

Den lokale bølge, der handler om at spise lokalt produceret mad som et middel i kampen for bæredygtighed og økologisk bevidsthed, vil også sprede sig til andre områder af vores forbrug. Lokalt er blevet en grund-attitude. Ved at vælge lokalt kan vi som individer gøre noget i en verden, hvor vi ellers ikke kan stille ret meget op med store problemer som f.eks. Irak og Afghanistan. Flere virksomheder vil derfor agere lokalt og være åbne om, hvor ingredienser og materialer kommer fra.

– Der er en enorm craving efter fællesskab, autenticitet og information om, hvor tingene kommer fra, siger trendekspert Faith Popcorn og forklarer også, at vi samtidig længes efter lidt ro fra stress, bippen og telefoner.

Hun mener, at vi i 2009 twittede, facebookede og iPod’ede os selv ind i et delirium, der forsømte interpersonelle relationer til fordel for internetrelationer. I modeverdenen har det bl.a. betydet, at modeshows blev virtuelle og kom til at handle om, hvorvidt man kunne få de rigtige mennesker til at blogge live fra de forreste rækker.

2010 vil selvfølge ikke være året, hvor alt dette forsvinder, men det vil måske være året, hvor vi lige så stille standser op og tænker efter:

– Når først økonomien for alvor begynder at komme sig, er en af de første ting, vi vil sige: “Alt det networking og faux-networking gjorde ikke noget som helst for os. Det hjalp os ikke med at skaffe jobs eller pleje vores forhold. Det gjorde os ikke lykkelige.” Vi vil komme til at indse, at Twitter og Facebook ikke gjorde en skid for os, siger en anden trendwatcher Richard Laermer, der tænker, at vi i 2010 måske vil lægge musen og gribe røret for at ringe til nogen og høre om vi skal drikke en kop kaffe.

 


Kategorier:
, , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar