Musikpirater er de bedste kunder

Musikpirater er de bedste kunder

musicpiratePå hjemmesiden Pirate Bay har brugerne længe udvekslet musik, film og computerspil uden at betale for det. Den udvikling er gået hårdt ud over pladeselskaberne og pladebutikkerne, da salget af cd’er er dalet temmelig markant gennem de seneste år. Under megen virak blev de tre stiftere af fildelingstjenesten Pirate Bay for nylig til fængsel og gigantiske bøder.

Samme dag som dommen blev afsagt offentliggjorde Handelshøjskolen i Oslo, BI, en opsigtsvækkende undersøgelse. Den viser nemlig, at de forbrugere, der henter musik gratis på nettet, samtidig er suverænt det segment, der køber mest musik til download.
Forbrugere, der downloader musik gratis, bruger årligt et ti gange så mange penge på at købe musik via downloads end de forbrugere, der ikke også henter musik gratis.

Tager man de tal i betragtning, bør man som aktør i musikbranchen overveje, hvordan man skal agere. Farer man for aggressivt frem mod forbrugere, der henter musik gratis, risikerer man at træde sine flittigste kunder over tæerne.  Mange – særligt unge forbrugere, der er vokset op med nettet – bruger gratis downloads til at prækvalificere sine køb, og ikke til alene at gå på røvertogt.

Samtidig forstår man branchens indvendinger. Salget af cd’er falder og pladebutikker lukker både herhjemme og i udlandet. Senest har New Yorks største pladebutik, Virgin Megastore, drejet nøglen om.

Det er lektor ved BI, Audun Molde, der står bag den norske undersøgelse. Molde har musik som sit fagområde. Han mener, at problemet med gratis download af musik er skabt af pladebranchen selv.

– Pladebranchens problem er, at de har nølet i mange år, og dermed er der dukket gratistjenester op, som har været mere attraktive end betalingstjenesterne. Men det er i færd med at ændre sig, for eksempel med abonnementstjenester som Spotify, som har fuld støtte i pladebranchen, og alt tyder på at stadig flere ønsker at betale for den musik de finder på nettet, siger Molde.

Om det er ulovlige downloads eller en pladebranche, der har reageret for sent på digitaliseringen af musikken, er svært at sige. Men sikkert er det, at alle produkter, der kan digitaliseres, skal sælges på nye måder. Ellers bliver de delt gratisforbrugerne i mellem.


Kategorier:
,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar