Når retail bare er bedst: På date med lakridserne…

Når retail bare er bedst: På date med lakridserne…

Udviklingen er aldrig gået hurtigere: teknologi- og digitaliseringsrevolutionen er over os, og det er nærmest dagligt, at nye, innovative og smartere løsninger til livsførelsen lanceres. I detailhandlen skal man være på dupperne for at kunne følge med udviklingen, men desværre er mange retailere udfordret af de alternative salgskanaler.

Prispresset er stort, ikke mindst fra onlinehandel, og showrooming er blevet et anerkendt fænomen, hvor kunder bruger den fysiske butik til at opleve varen for derefter at købe den billigt online. Mange retailere har endnu ikke omfavnet showrooming-fænomenet og formår ikke at udnytte det til deres fordel. Og det er en stor fejl, for det er et fænomen, der er kommet for at blive. Samtidig er prispresset også stort fra private labels, der udgør omkring 30 pct. af dagligvaremarkedet.

Ovenstående er få og enkle eksempler på, at der skal nytænkes for at skabe vækst, innovation og ikke mindst magi i shoppingoplevelsen. Differentiering er vejen frem i en tid, hvor aktører som Amazon og Alibaba sigter efter verdensherredømmet med discount og convenience som nøgleord. Og differentiering er især vigtigt, når man som brand/retailer ønsker at tage en premium pris og droppe tilbudsræset og den eksploderende prismarkedsføring.

I Mellemøsten spiser man da ikke lakrids?

”Man skal nok ikke starte med at sælge saltlakrids til arabere”
– Johan Bülow, stifter og kreativ direktør for Lakrids by Johan Bülow

Et premium-brand, som alle danskere kender, og elsker, er Lakrids by Johan Bülow. Men brandet er (endnu) ikke kendt i udlandet, og for mange vil det måske virke uoplagt at bringe lakridsprodukter til lande, hvor de ikke i forvejen kender og elsker produktet. Har vi ikke alle haft sjov med at se en udlænding rynke på næsen og spytte et stykke saltlakrids ud af munden igen? Men ifølge stifter Johan Bülow er missionen for Lakrids klar: alle skal elske lakrids, og målet er at lave et verdensmesterskab i Lakrids, som man kender det fra gastronomiens verden med Bocuse d’Or.

I Mellemøsten ville de ikke have lakrids. Men via en stærk storytelling, bl.a. med fortællingen om, at lakrids faktisk er et gammelt produkt fra Mellemøsten, er det lykkedes Lakrids by Johan Bülow at vende perceptionen i regionen. Nu distribueres Lakrids bl.a. til det syvstjernede hotel Burj Al Arab i Dubai, en storby hvor brandet også har åbnet to butikker.

”Fortællingen var bl.a.: ”lakrids kommer fra jeres område, forarbejdes i DK og sendes retur”, og det har skabt et tilhørsforhold, der gør, at forbrugerne i Mellemøsten køber produktet”
– Johan Bülow, stifter og kreativ direktør for Lakrids by Johan Bülow

En sort oplevelse

I sommer var jeg så heldig at blive inviteret på en unik oplevelse hos Lakrids by Johan Bülow. Forventningerne var høje, maven tom og alle sanser åbne.

Oplevelsen startede med en rundvisning på fabrikken, hvor jeg fik indblik i hele produktionen og blev introduceret til kernen i succesen: Lakrids’ første produktionsmaskine, der stadig er i drift i dag. Det personlige islæt starter allerede her: på hvert enkelte produkt er der påtrykt navnet på personen, der har fremstillet produktet. Det gør hvert enkelte produkt unikt og skaber samtidig transparens og tillid.

Aftenen hos Lakrids bød også på et møde med troldmanden Tage Kusk, aka Mr. Lakrids, der tilfører magien til produktudviklingen og produktionen. Stifter Johan Bülow fortalte også passioneret om virksomheden, rejsen, brandet er på, og ikke mindst kærligheden til produktet. Fremtidsambitionerne er store: kunderne skal vindes gennem oplevelser, især i det nye retailkoncept Liquorice Library. Her skal kunderne uddannes i lakridsens verden gennem smagsoplevelser og storytelling. Konceptet har 100 pct. fokus på kunderne, der skal kende til produktionen, råvarerne og historien bag produkterne for at skabe loyalitet og differentiering.

Aftenen hos Lakrids blev sluttet af med en overdådig middag. Der var tænkt ned i selv de mindste detaljer, fx kunne dele af borddekorationen spises, og bordkortet bestod af et Lakrids-produkt (dåse med lakrids), hvorpå gæstens navn var påtrykt. Kasper Christensen fra Skodsborg Kurhotel stod bag menuen, der selvfølgelig havde inkorporerede elementer af lakrids, mens vinen var nøje udvalgt til menuen af sommelier Anne Hansen – alt var tilpasset den lille (lakrids)rod.

Gennem storytelling og 360 graders sanselighed fik jeg en helt unik og mindeværdig oplevelse, der sent vil gå i glemmebogen. Det glæder mig, når brands ikke går på kompromis i skabelsen af unikke kundeoplevelser, og aftenen hos Lakrids by Johan Bülow vidner om brandets detaljesans, dedikation og passion for lakridsverdenen og for at inddrage kunderne i universet – og ikke mindst, brandets unikke differentiering.

Læs mere om Lakrids by Johan Bülow i bogen Refresh Retail, der udkommer på årets retailkonference af samme navn d. 1. februar. Bogen kan forudbestilles her, men du får den også gratis med hjem fra konferencen.

Refresh Retail er blevet til i samarbejde med SAS InstituteEG A/S, MultiQ og NaviPartner.


Kategorier: , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar