Ny prognose for dagligvarehandlen bringer op til 10 nye mia. i spil…

Ny prognose for dagligvarehandlen bringer op til 10 nye mia. i spil…

Kagen kan bages betydeligt større frem mod år 2025, hvis innovationsgraden speedes op!

Dagligvarebranchens aktører kæmper med et (selvforskyldt) fladt marked og klager over, at der bruges alt for mange kræfter på fortsat kun at presse hinanden ned i pris. I mellemtiden vokser restauranternes omsætning i takt med, at dagligvarehandlen ikke følger med forbrugertendenserne. For mens al den snak forgår, går det mon så dagligvarehandlens næse forbi, at flere og flere forbrugere spiser ude og tager takeaway med hjem på farten?

Away-from-home-markedet oplever betydelige vækster, og også nethandel med dagligvarer, måltidskasser og abonnementsordninger ser ud til at blomstre, mens specialfødevarebutikkerne ligeledes har masser af vækst – alt imens dagligvareaktørerne bekæmper hinanden på pris og går glip af betydelige summer.

Dagligvarebranchen bør nu erkende at tiden er moden til at øge innovationstempoet væsentligt – alt lige fra salgskanaler og butikstyper til produktsortiment og leveringsformer trænger til en strategirevision, der tager udgangspunkt i, at vi for længst er forbi krisen, og at forbrugernes polariserede forbrug giver masser af nye muligheder (og trusler).

Vi tror på, at branchen nu tager sig sammen, så derfor har vi i Prognose 2025 lagt op til, at dagligvaresektorens samlede omsætning kan stige med næsten 5 mia. frem til 2025. Endvidere forventer vi, at nethandel med dagligvarer og måltidsløsninger også kan vokse med mindst 5 mia. frem til år 2025.

Så værsgo – kæmp om 10 ekstra mia. Dem, der sover i timen og kun tænker på dagens salg vil få det betydeligt vanskeligere end dem, der skaber ægte innovation med udgangspunkt i forbrugernes behov.

Vi har hos Retail Institute Scandinavia masser af ideer til og viden om relevant og påkrævet innovation baseret på best practise-eksempler fra hele verden via vort netværk Ebeltoft Group. Vi er i Danmark klart bagud i forhold til de lande, vi normalt sammenligner os med. Jeg havde for år tilbage egentlig aldrig forestillet mig, at både Sverige og Norge skulle være længere fremme end Danmark, men på mange områder indtager vi slet ikke en førerposition i Skandinavien.

Se fx på denne norske fiskehandler, der tilpasser sig tiden ved på utraditionel vis at indføre eat-in i butikken, eller ICA, der tager levering af dagligvarer til nye højder.

Så god arbejdslyst til både leverandører og kæder i 2017 – vækstmulighederne ligger lige foran jer.

… Og hvis i ønsker at udvikle jeres kompetencer inden for jeres innovationsarbejde, har vi i Retail Institute Scandinavia udviklet en innovationsworkshop, hvori der er fokus på træning af kompetencer i struktureret at anvende indsigter i forhold til egen branche i det fremtidige innovationsarbejde.

Læs mere om Prognose 2025

 


Kategorier: ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar