Skip to main content
  • Forbrugeradfærd | Teknologi | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 17/06/2009

Ny teknologi på mobiltelefonen ændrer forbrugernes adfærd i butikken markant

layer1
Augmented reality vil radikalt forandre måden forbrugerne agerer på. På  Retail Blog har vi allerede set eksempler på, hvordan augmented reality revolutionerer måden produkter præsenteres på. Men den helt store forandring foregår ikke hjemme i folks stuer, den finder sted ude i virkeligheden. I supermarkedet, på restauranten, på strøget, foran berømte bygninger osv.

Augemented reality er et usynligt datalag, der ligger oven på virkeligheden. Datalaget bliver synligt, hvis man holder sin mobiltelefon op for an et objekt, der er knyttet information til.

Brugerne kan selv uploade informationer til virkelige objekter. Det betyder, at forbruger i fremtiden når de handler ind, kan holde telefonen op for an en pakke ris, og øjeblikkeligt få informationer om risen. Informationerne er givet af producenten, forhandleren og brugerne.

Teknologien vil på den måde for alvor ændre forbrugerens præferencer. Fra nettet ved vi, at forbrugerne har meget stor tillid til medforbrugernes anbefalinger af produkter – meget større tillid til dem end til ekspertanmeldelser og producentbeskrivelser – og forbrugeranmeldelser finder med augmented reality vej til butikkerne, og bliver en aktiv del af købsprocessen.

Det rejser flere spørgsmål. Hvordan påvirker augmented reality og den lette adgang til brugeranmeldelser instore marketing? Forbrugerne kan let knytte en anden fortælling til det produkt, en producent reklamerer for.
Hvilke informationer forventer forbrugerne, der knyttes til produkter i fremtiden? Forbrugerne vil fremover have mange flere informationer og historier, og dermed er skal der ikke blot produceres varer, men også fortællinger.

Verdens første augmented reality browser til mobiltelefoner er netop kommet på markedet, og den bærer navnet Layer. Som det kan ses i videoen nedenfor, dukker der real time informationer op på telefonen, når man peger på et objekt.

Peger man f.eks. på et hotel, kan man se om der er ledige værelser og se kontaktinformationerne på skærmen. I videoen er det bygninger teknologien testets på, men det kunne lige så godt være en produkterne på hylden i supermarkedet.

Layer er pt. kun tilgængelig i Holland, men den er et glimrende vindue til, hvordan forbrugerne i høj grad vil orientere sig i fremtiden.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop