Nyeste skud på convenience-stammen er grønt

Nyeste skud på convenience-stammen er grønt

I sidste uge kom det frem, at et supermarked i New Zealand har taget bland-selv-konceptet, som primært kendes fra slik, og overført det til grøntsager. Det er med andre ord muligt for kunderne at blande udskårne grøntsager på samme vis, som vi i Danmark kender det fra slik og nødder. Ifølge TV2, vakte bland-selv- grøntsager herhjemme både interesse hos Coop og Dansk Supermarked.

udskårne grøntsager

Foto: dagens.dk

Convenience-koncepter er fremtiden inden for frugt og grønt

Hos Dansk Supermarked har det new zealandske koncept vakt interesse, og koncernen melder ud, at det går godt i spænd med en generel trend inden for dagligvarehandel, nemlig convenience. Category Manager på Frugt og Grønt, Line Rønnow, er ikke afvisende over for konceptet, men påpeger dog ligeledes, at den new zealandske trend kræver en nærmere undersøgelse, før det kan vurderes, om det er relevant koncept for Dansk Supermarked.

 

”Produkter som eksempelvis champignon, der er skåret i skiver, revet gulerod, færdige salater med dressinger eller skåret frugt, er alt sammen produkter der skal imødekomme dette (convenience, red.), og noget kunne tyde på, at der kommer endnu flere af disse tiltag i fremtiden”, forklarer Line Rønnow til TV2.

 

Hos Coop har trenden ligeledes vakt interesse, men man vurderer samtidigt, at der kan være et stort madspild forbundet med konceptet. Vurderingen kommer af, at holdbarheden på udskårne grøntsager vil være reduceret på grund af, at de er udskåret, men også fordi flere kunder er i berøring med dem. Coop har derfor ingen planer om at indføre det – i hvert fald ikke her og nu.

 

”I det samlede regnskab er det ikke umiddelbart fristende i en tid, hvor vi prøver at reducere madspild”, siger Informationsdirektør Jens-Juul Nielsen til TV2.

 

Hvad siger Generation Y til udskårne grøntsager?

I Retail Institute Scandinavia har vi i efteråret 2015 foretaget en omfattende undersøgelse af Generation Y’s forhold til dagligvarehandlen. Vores undersøgelse viser, at 14 % af Generation Y (de 15-33 årige) ønsker udskårne grøntsager i supermarkedet, mens knapt 13 % af de 34-70 årige siger det samme. Dette kan sammenholdes med, at Generation Y i gennemsnit kommer i supermarkedet fire gange om ugen, og i høj grad ønsker nemme løsninger. Alene på denne parameter lader der altså til at være potentiale i den new zealandske idé.

 

Ønsker du mere viden om resultaterne fra vores nylige undersøgelse og er du interesseret i, at disse sammenholdes med jeres strategi og koncept, kan du enten booke et skræddersyet foredrag eller en workshop med fokus på fremtidens forbrugere – nemlig Generation Y. For nærmere information, kan du kontakt Director Dorte Wimmer på dw@retailinstitute.dk.

Generation Y er en vanskelig forbrugergruppe, og det er ikke kun inden for dagligvarehandel, at den skiller sig ud. Vi har tidligere undersøgt både forbrugeren og medarbejderens ønsker til den danske detailhandel.


Kategorier:
, , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar