Skip to main content

nyhedskategori: Forbrugeradfærd

Økologi tilbage i kurven

Efter fire år med fald er salget af økologiske fødevarer igen stigende. Ifølge Danmarks Statistik steg det samlede øko-salg i 2024 med 3 % – drevet især af frugt og grønt, hvor gulerødder, kartofler og bananer stod stærkt. – Danskerne køber igen...

Læs videre

TikTok-hype sender pistaciepriser i vejret

En lille chokoladeplade til 100 kr. lyder måske som en niche. Men når den er fyldt med pistaciecreme og går viralt med over 120 millioner visninger på TikTok, så ændrer regnestykket sig hurtigt. Den såkaldte Dubai-chokolade har skabt global efterspørgsel...

Læs videre

Kunderne svigter Target

Target har nu haft otte uger i træk med færre besøgende i butikkerne. I ugen fra 17. marts faldt kundestrømmen med 5,7 % sammenlignet med året før, viser tal fra Placer.ai. Nedturen begyndte få dage efter, at detailgiganten droppede sit DEI-program...

Læs videre

Inflationen dykker i marts

Inflationen fik en tiltrængt kølende brise i marts, hvor forbrugerprisindekset steg 1,5 % sammenlignet med samme måned sidste år. Til sammenligning lød stigningen i februar på 2,0 %. Ifølge Danmarks Statistik skyldes faldet især et mærkbart dyk i elpriserne...

Læs videre

Scroll, shop, scroll…

TikTok Shop var den hurtigst voksende e-handelsplatform i Storbritannien i 2024 med en stigning i omsætningen på 180 % og 131 % flere brugere. 44 % af TikTok’s britiske brugere har allerede handlet direkte via appen. Men det mest opsigtsvækkende er...

Læs videre

Sovs, spareribs og strategi

929 ton sous-vide-spareribs, 496 ton BBQ-spareribs og 181 ton sovs. Så meget har danskerne hevet ned fra hylderne i 2024 – og ifølge Jensens Bøfhus’ CEO Anders Engdahl er det mere end bare imponerende salgstal. – Disse tal vidner om, at Jensens...

Læs videre

Påske uden bryg

Der bliver ikke skænket mere Jacobsen Påske Pale Ale i år, i hvert fald ikke fra bryggeriets lager. Hele 160.000 liter er røget ud til forhandlerne – mere end to uger før påske. – Lageret er tømt til sidste flaske. Vi kunne faktisk have sendt...

Læs videre

Forbrugertilliden falder – igen

Forbrugernes humør har fået endnu et dyk i marts. Den samlede tillidsindikator lander på minus 15,5, hvilket gør det til det laveste niveau siden maj 2023. Fire ud af fem delindikatorer er på retur, og selv om der er en lille smule mere optimisme omkring...

Læs videre

TikTok’s tillokkende tilbud

TikTok sender kunder i butikkerne som aldrig før. Når en video går viralt, kan Nettos spotvarer eller sengetøjet fra Jysk være væk fra hylderne på rekordtid. Ifølge Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia skyldes det, at TikTok frister som “januarudsalg...

Læs videre

Foot Lockers kunder presser

Kunderne jagter tilbud som aldrig før, og det rammer Foot Locker, der har udsendt en svag prognose for 2025. – Den svage købslyst ventes at gå ud over kædens kampagneprodukter i 2025, siger topchef Mary Dillon. Regnskabet for fjerde kvartal viser...

Læs videre

Flying Tiger Copenhagen får ny bestyrelse

Mens Flying Tiger Copenhagen fortsætter sin globale vækst, har bankerne bag selskabet sat nye folk ved bestyrelsesbordet. I 2025 skal der nemlig afdrages 1,9 milliarder kroner på en gæld, der blandt andet stammer fra tidligere tiders ekspansion og...

Læs videre

Salling Group introducerer europæisk stjerne

Kunder i Netto, Føtex og Bilka får snart en hjælpende hånd, når de vil vælge europæiske varer på hylderne. Salling Group lancerer en ny mærkningsordning, hvor en sort stjerne på prisskiltet viser, om et produkt kommer fra en europæisk virksomhed. Direktør...

Læs videre

Private label buldrer frem i Europa

Private label-mærker har for alvor sat turbo på væksten i Europa. Med et samlet salg på 352 milliarder euro sidste år er de nu den største drivkraft bag opsvinget i FMCG-markedet. Og endnu vigtigere: Forbrugernes syn på private labels er under markant...

Læs videre

Når kunderne ikke længere er sultne

En ny virkelighed er ved at ramme dagligvarehandlen. Med næsten 100.000 danskere på Wegovy ændrer forbrugsmønstrene sig markant, og eksperter advarer om, at detailbranchen skal tage udviklingen alvorligt. Tina Johanne Bugge fra Svendborg er en af de...

Læs videre

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop