nyhedskategori: Forbrugeradfærd
2024 bød på mere end bare frisk fisk hos Skagenfood. Måltidskassevirksomheden fra Strandby løftede omsætningen med 40 procent, fordoblede driftsresultatet og endte med et overskud på 7,5 millioner kroner.
– Vi glæder os over, at stadig flere...
Mors Dag presser pengepungen – endnu mere
Amerikanerne er klar til at bruge endnu mere på Mors Dag i år. Ifølge National Retail Federation ventes forbruget at nå 34,1 milliarder dollars – en stigning fra 33,5 milliarder i 2024.
Blomster, kort og restaurantbesøg topper indkøbslisten, mens gennemsnitsforbruget...
Amerikanerne mister lysten til luksus
Efter et luksusboom i 2024 ser interessen blandt amerikanerne ud til at dale. Nye tal fra YouGov viser, at gennemsnitlig “consideration” for store mærker som Gucci, Dior og Louis Vuitton er faldet næsten 25 % siden nytår. Gucci tager fronten i faldet...
LTK vil være skaberes faste hjem i usikre tider
LTK satser stort på at blive skaberes platform i en tid, hvor TikTok vakler, og Instagrams algoritmer skifter som vinden.
– Vi er klart i gang med at spille det lange spil, siger grundlægger og præsident Amber Venz Box.
Platformen, der tidligere...
Flere amerikanere køber dagligvarer på afbetaling
Amerikanerne bruger i stigende grad “køb nu, betal senere”-lån til at finansiere dagligvarer, viser en ny undersøgelse fra Lending Tree. 25 % af brugerne køber nu mad på kredit, mod 14 % sidste år. Samtidig indrømmer 41 %, at de har betalt...
Økologi tilbage i kurven
Efter fire år med fald er salget af økologiske fødevarer igen stigende. Ifølge Danmarks Statistik steg det samlede øko-salg i 2024 med 3 % – drevet især af frugt og grønt, hvor gulerødder, kartofler og bananer stod stærkt.
– Danskerne køber igen...
TikTok-hype sender pistaciepriser i vejret
En lille chokoladeplade til 100 kr. lyder måske som en niche. Men når den er fyldt med pistaciecreme og går viralt med over 120 millioner visninger på TikTok, så ændrer regnestykket sig hurtigt.
Den såkaldte Dubai-chokolade har skabt global efterspørgsel...
Kunderne svigter Target
Target har nu haft otte uger i træk med færre besøgende i butikkerne. I ugen fra 17. marts faldt kundestrømmen med 5,7 % sammenlignet med året før, viser tal fra Placer.ai. Nedturen begyndte få dage efter, at detailgiganten droppede sit DEI-program...
Inflationen dykker i marts
Inflationen fik en tiltrængt kølende brise i marts, hvor forbrugerprisindekset steg 1,5 % sammenlignet med samme måned sidste år. Til sammenligning lød stigningen i februar på 2,0 %. Ifølge Danmarks Statistik skyldes faldet især et mærkbart dyk i elpriserne...
Scroll, shop, scroll…
TikTok Shop var den hurtigst voksende e-handelsplatform i Storbritannien i 2024 med en stigning i omsætningen på 180 % og 131 % flere brugere. 44 % af TikTok’s britiske brugere har allerede handlet direkte via appen.
Men det mest opsigtsvækkende er...
Sovs, spareribs og strategi
929 ton sous-vide-spareribs, 496 ton BBQ-spareribs og 181 ton sovs. Så meget har danskerne hevet ned fra hylderne i 2024 – og ifølge Jensens Bøfhus’ CEO Anders Engdahl er det mere end bare imponerende salgstal.
– Disse tal vidner om, at Jensens...
Påske uden bryg
Der bliver ikke skænket mere Jacobsen Påske Pale Ale i år, i hvert fald ikke fra bryggeriets lager. Hele 160.000 liter er røget ud til forhandlerne – mere end to uger før påske.
– Lageret er tømt til sidste flaske. Vi kunne faktisk have sendt...
Små flasker, store forandringer hos føtex og Bilka
Der skal ikke altid en hel flaske til. Det har føtex og Bilka lyttet til, og derfor rulles et nyt sortiment ud med vin i halv størrelse samt flere alkoholfrie alternativer.
– Vi kan se, at danskernes alkoholforbrug er faldende, og flere af vores...
Forbrugertilliden falder – igen
Forbrugernes humør har fået endnu et dyk i marts. Den samlede tillidsindikator lander på minus 15,5, hvilket gør det til det laveste niveau siden maj 2023. Fire ud af fem delindikatorer er på retur, og selv om der er en lille smule mere optimisme omkring...
TikTok’s tillokkende tilbud
TikTok sender kunder i butikkerne som aldrig før. Når en video går viralt, kan Nettos spotvarer eller sengetøjet fra Jysk være væk fra hylderne på rekordtid.
Ifølge Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia skyldes det, at TikTok frister som “januarudsalg...
Jolly Cola’s enorme vækst i kølvandet på boykot
Når forbrugere kigger efter alternativer til amerikanske varer, får nogle danske klassikere nyt liv. Bryggeriet Vestfyen har mærket effekten. Efterspørgslen på Jolly Cola og resten af Jolly-sortimentet er steget med hele 50% i både januar og februar.
–...
Nemlig.com oplever rush på konserves og batterier
Et højlydt skænderi mellem Donald Trump og Volodymyr Zelenskyj har ikke kun skabt røre i verdenspressen – det sendte også danskerne i gang med at fylde depoterne op. Hos Nemlig.com mærkede man en “mindre stigning” i salget af prepper-varer...
Populære Private labels handler ikke kun om pris
Inflationen har givet private labels et solidt skub fremad i USA, men nu handler det ikke længere kun om at spare penge. En ny undersøgelse fra Circana viser, at Gen Z og millennials i stigende grad vælger butiksmærker – ikke bare for prisen, men også...
Foot Lockers kunder presser
Kunderne jagter tilbud som aldrig før, og det rammer Foot Locker, der har udsendt en svag prognose for 2025.
– Den svage købslyst ventes at gå ud over kædens kampagneprodukter i 2025, siger topchef Mary Dillon.
Regnskabet for fjerde kvartal viser...
Velfærdskyllinger flyver ud af butikkerne – nu er der udsolgt
Efterspørgslen på langsomtvoksende kyllinger er eksploderet, og slagterierne kæmper for at følge med. Flere dagligvarekæder og foodservice-leverandører skifter til velfærdskyllinger, og kommunerne er også med på vognen – 13 har allerede droppet turbokyllinger,...