Skip to main content

nyhedskategori: Forbrugeradfærd

Rema 1000 sejrer hos forbrugerne

Den norske discountkæde Rema 1000 har gjort det, som mange danske brands drømmer om – at toppe YouGovs Best Brands 2025-undersøgelse. Med en score på 47,2 overhaler kæden store navne som Matas, MobilePay og LEGO og kan nu kalde sig Danmarks bedst opfattede...

Læs videre

Alkoholfri hitter stadig blandt de unge

Carlsberg har haft fart på salget af alkoholfrie øl i 2024. Julen bød på ekstra stor vækst, og bryggeriet oplevede en samlet stigning på 9% i forhold til året før. Det er en del af en større tendens, hvor flere vælger alkoholfrie alternativer – både...

Læs videre

Carlsberg vender minus til milliardoverskud

Efter et dramatisk 2023 med et milliardtab på grund af frasalget af de russiske aktiviteter er Carlsberg tilbage i plus. Årsregnskabet for 2024 viser et overskud på 10,2 milliarder kroner, og topchef Jacob Aarup-Andersen kalder resultatet solidt –...

Læs videre

PepsiCo er mærket af nye tendenser

PepsiCo oplever, at forbrugerne skruer ned for forbruget af sodavand og snacks, især i USA, hvor økonomien har fået mange til at prioritere nødvendige varer over lækkerier. Det har resulteret i en stagnerende vækst for giganten, der kun ser en beskeden...

Læs videre

Økologiens år – måske?

Økologien har rejst sig efter et par hårde år, og danskerne fylder igen kurvene med varer fra den grønne afdeling. Omsætningen af økologiske fødevarer voksede med 7,5 procent i 2024, og ramte et nyt rekordniveau på 16,6 milliarder kroner. I tredje...

Læs videre

Gen Z shopper bedst i virkeligheden

Selvom Gen Z er født ind i en digital tidsalder, foretrækker de stadig at handle i fysiske butikker. En ny undersøgelse fra betalingsplatformen Adyen viser, at næsten tre ud af fire Gen Z’ere shopper in-person mindst én gang om ugen – og for mange...

Læs videre

Lommepengene ryger legende let

Den britiske legetøjskæde The Entertainer har afsløret årets første store legetøjstrends, og én ting står klart: Små priser og store smil dominerer. Salget af “lommepenge-venlige” legetøj under 10 pund er steget med 49%, og særligt Hot...

Læs videre

McDonald’s hylder de små ritualer

McDonald’s sætter spot på de små, genkendelige øjeblikke, der gør restaurantens måltider helt særlige. Den nye kampagne Only at McDonald’s fejrer de små vaner og ritualer, som fans verden over har udviklet – fra at spise smeltet ost direkte...

Læs videre

NRF: AI, AI og atter AI

Det er vist ikke gået nogens næse forbi, at AI de kommende år bliver AI en fast del af detailhandlen – fra personaliserede tilbud til automatiseret kundeservice. Virksomheder, der ikke allerede eksperimenterer med teknologien, risikerer at sakke bagud....

Læs videre

Fleggaard rammer plet med dagligvarer

Danskerne strømmer i stigende grad mod grænsen, og Fleggaard har fået travlt som aldrig før. Ifølge marketingdirektør Jacob Gjørtz er kundestrømmen steget med 7,5% i fjerde kvartal 2024, mens omsætningen er hoppet hele 16% i vejret. Det skyldes især...

Læs videre

Carlsbergs nyder godt af hvid januar

Hvid januar bølgen er over os. Og til dig, der ikke helt har styr på, hvad den slags handler om, så er det kort og godt en anledning til at holde en måneds fri fra alkohol. Så det er måske ikke så underligt, at Carlsberg oplever et markant salg af...

Læs videre

Gen Z skaber dominoeffekt i detailhandlen

Generation Z præsenteres ofte som de mest værdibaserede forbrugere, der prioriterer bæredygtighed, diversitet og gennemsigtighed. Men i detailhandlen tegner der sig et lidt mere nuanceret billede: Gen Z taler højt om værdier, men deres købsadfærd peger...

Læs videre

”Silver spenders” styrer moden i 2025

En ny rapport, The State of Fashion 2025, udarbejdet af The Business of Fashion og McKinsey & Company, peger på, at 50+-gruppen – kaldet “silver spenders” – er de vigtigste modeforbrugere i år. Der er flere af dem, de er rigere, og de bruger penge...

Læs videre

AI-chatbots revolutionerer online julehandlen

AI-chatbots spillede i USA en afgørende rolle i den rekordhøje online julehandel i 2024, der nåede 241 milliarder dollars – en stigning på næsten 9% fra året før. Ifølge Adobe Analytics førte AI-baserede shoppingassistenter til en imponerende stigning...

Læs videre

Landsdækkende mangel på hakket oksekød

Januar markerer en højsæson for hakket oksekød i Danmark, hvor kølediskene flere steder er næsten tomme. Kombinationen af færre slagtedage hen over julen, høj efterspørgsel og landsdækkende tilbudskampagner har skabt mangel på hakket oksekød. Ifølge...

Læs videre

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop