nyhedskategori: Forbrugeradfærd
Den norske discountkæde Rema 1000 har gjort det, som mange danske brands drømmer om – at toppe YouGovs Best Brands 2025-undersøgelse. Med en score på 47,2 overhaler kæden store navne som Matas, MobilePay og LEGO og kan nu kalde sig Danmarks bedst opfattede...
Alkoholfri hitter stadig blandt de unge
Carlsberg har haft fart på salget af alkoholfrie øl i 2024. Julen bød på ekstra stor vækst, og bryggeriet oplevede en samlet stigning på 9% i forhold til året før. Det er en del af en større tendens, hvor flere vælger alkoholfrie alternativer – både...
Kering stabiliserer skuden – men Gucci halter stadig
Aktierne i Kering fik et løft tirsdag, efter koncernen rapporterede bedre end forventede salgstal for fjerde kvartal. Omsætningen faldt dog stadig 12 % til 4,39 milliarder euro, og Gucci – Kering’s stjernebrand – tog et massivt dyk på 24 % i kvartalet.
–...
Carlsberg vender minus til milliardoverskud
Efter et dramatisk 2023 med et milliardtab på grund af frasalget af de russiske aktiviteter er Carlsberg tilbage i plus. Årsregnskabet for 2024 viser et overskud på 10,2 milliarder kroner, og topchef Jacob Aarup-Andersen kalder resultatet solidt –...
PepsiCo er mærket af nye tendenser
PepsiCo oplever, at forbrugerne skruer ned for forbruget af sodavand og snacks, især i USA, hvor økonomien har fået mange til at prioritere nødvendige varer over lækkerier. Det har resulteret i en stagnerende vækst for giganten, der kun ser en beskeden...
Økologiens år – måske?
Økologien har rejst sig efter et par hårde år, og danskerne fylder igen kurvene med varer fra den grønne afdeling. Omsætningen af økologiske fødevarer voksede med 7,5 procent i 2024, og ramte et nyt rekordniveau på 16,6 milliarder kroner. I tredje...
Gen Z shopper bedst i virkeligheden
Selvom Gen Z er født ind i en digital tidsalder, foretrækker de stadig at handle i fysiske butikker. En ny undersøgelse fra betalingsplatformen Adyen viser, at næsten tre ud af fire Gen Z’ere shopper in-person mindst én gang om ugen – og for mange...
Lommepengene ryger legende let
Den britiske legetøjskæde The Entertainer har afsløret årets første store legetøjstrends, og én ting står klart: Små priser og store smil dominerer.
Salget af “lommepenge-venlige” legetøj under 10 pund er steget med 49%, og særligt Hot...
McDonald’s hylder de små ritualer
McDonald’s sætter spot på de små, genkendelige øjeblikke, der gør restaurantens måltider helt særlige. Den nye kampagne Only at McDonald’s fejrer de små vaner og ritualer, som fans verden over har udviklet – fra at spise smeltet ost direkte...
Gratis kaffe hos Waitrose – også til bæredygtige ikke-kunder
Fra den 27. januar kan medlemmer af My Waitrose-programmet igen nyde en gratis kop kaffe om dagen, uanset om de handler i det britiske supermarked eller ej – så længe de medbringer en genbrugskop.
Ordningen, som oprindeligt blev lanceret i 2013, blev...
Tuborg Squash hopper med på den sukkerfri bølge
Den ikoniske danske sodavand Tuborg Squash er klar til at skrive et nyt kapitel med tre sukkerfri smagsvarianter: Appelsin, Fersken og Sportsvand. Med et twist af både tradition og innovation går Carlsberg nu i front for tidens store trend.
–...
NRF: AI, AI og atter AI
Det er vist ikke gået nogens næse forbi, at AI de kommende år bliver AI en fast del af detailhandlen – fra personaliserede tilbud til automatiseret kundeservice. Virksomheder, der ikke allerede eksperimenterer med teknologien, risikerer at sakke bagud....
Fleggaard rammer plet med dagligvarer
Danskerne strømmer i stigende grad mod grænsen, og Fleggaard har fået travlt som aldrig før. Ifølge marketingdirektør Jacob Gjørtz er kundestrømmen steget med 7,5% i fjerde kvartal 2024, mens omsætningen er hoppet hele 16% i vejret. Det skyldes især...
Julehandlen gav et pænt, men ikke prangende løft
Efter en travl december har Danske Bank analyseret julehandlen blandt omkring 1 million kunder, og konklusionen er klar: Danskerne brugte lidt flere penge, men det var ikke noget at råbe hurra for. Det prisjusterede kortforbrug eksklusive energi steg...
Carlsbergs nyder godt af hvid januar
Hvid januar bølgen er over os. Og til dig, der ikke helt har styr på, hvad den slags handler om, så er det kort og godt en anledning til at holde en måneds fri fra alkohol.
Så det er måske ikke så underligt, at Carlsberg oplever et markant salg af...
Gen Z skaber dominoeffekt i detailhandlen
Generation Z præsenteres ofte som de mest værdibaserede forbrugere, der prioriterer bæredygtighed, diversitet og gennemsigtighed. Men i detailhandlen tegner der sig et lidt mere nuanceret billede: Gen Z taler højt om værdier, men deres købsadfærd peger...
”Silver spenders” styrer moden i 2025
En ny rapport, The State of Fashion 2025, udarbejdet af The Business of Fashion og McKinsey & Company, peger på, at 50+-gruppen – kaldet “silver spenders” – er de vigtigste modeforbrugere i år. Der er flere af dem, de er rigere, og de bruger penge...
AI-chatbots revolutionerer online julehandlen
AI-chatbots spillede i USA en afgørende rolle i den rekordhøje online julehandel i 2024, der nåede 241 milliarder dollars – en stigning på næsten 9% fra året før.
Ifølge Adobe Analytics førte AI-baserede shoppingassistenter til en imponerende stigning...
Landsdækkende mangel på hakket oksekød
Januar markerer en højsæson for hakket oksekød i Danmark, hvor kølediskene flere steder er næsten tomme. Kombinationen af færre slagtedage hen over julen, høj efterspørgsel og landsdækkende tilbudskampagner har skabt mangel på hakket oksekød.
Ifølge...
Sådan opdager forbrugerne brands på TikTok
En ny amerikansk undersøgelse foretaget af Adobe Express viser, hvordan TikTok bruges som platform til brandopdagelse og shopping. Undersøgelsen, der omfatter 1.005 amerikanske TikTok-brugere, afslører, at 25% bruger platformen specifikt til at finde...