nyhedskategori: Forbrugeradfærd
Generation Z præsenteres ofte som de mest værdibaserede forbrugere, der prioriterer bæredygtighed, diversitet og gennemsigtighed. Men i detailhandlen tegner der sig et lidt mere nuanceret billede: Gen Z taler højt om værdier, men deres købsadfærd peger...
”Silver spenders” styrer moden i 2025
En ny rapport, The State of Fashion 2025, udarbejdet af The Business of Fashion og McKinsey & Company, peger på, at 50+-gruppen – kaldet “silver spenders” – er de vigtigste modeforbrugere i år. Der er flere af dem, de er rigere, og de bruger penge...
AI-chatbots revolutionerer online julehandlen
AI-chatbots spillede i USA en afgørende rolle i den rekordhøje online julehandel i 2024, der nåede 241 milliarder dollars – en stigning på næsten 9% fra året før.
Ifølge Adobe Analytics førte AI-baserede shoppingassistenter til en imponerende stigning...
Landsdækkende mangel på hakket oksekød
Januar markerer en højsæson for hakket oksekød i Danmark, hvor kølediskene flere steder er næsten tomme. Kombinationen af færre slagtedage hen over julen, høj efterspørgsel og landsdækkende tilbudskampagner har skabt mangel på hakket oksekød.
Ifølge...
Sådan opdager forbrugerne brands på TikTok
En ny amerikansk undersøgelse foretaget af Adobe Express viser, hvordan TikTok bruges som platform til brandopdagelse og shopping. Undersøgelsen, der omfatter 1.005 amerikanske TikTok-brugere, afslører, at 25% bruger platformen specifikt til at finde...
Millennials og Gen Z handler næsten lige meget på SoMe
Ny forskning fra Retail Technology Show (RTS) afslører, at Millennials nu faktisk overgår Gen Z i køb på TikTok, Instagram og Facebook. Millennials foretager i gennemsnit 21 køb via TikTok Shop mod Gen Z’s 20. På Facebook er forskellen endnu større...
Heineken vil gøre det cool at drikke alkoholfrit
Heineken er klar til ‘Hvid Januar’ med en ny global kampagne, der skal være med til at udfordre de fordomme, der stadig klæber sig til dem, som vælger alkoholfri drikke.
Kampagnen “0.0 Reasons Needed” slår et slag for Heineken 0.0 som et...
Matas og Kicks skaber glimtende resultater
Julehandlen og Black Friday har givet Matas-koncernen masser at smile af – faktisk så meget, at vækstforventningerne til regnskabsåret nu justeres op. Med en samlet omsætning på knap 2,7 milliarder kroner i kvartalet kan koncernen vise en vækst på...
Illums Bolighus i vækst trods presset marked
Illums Bolighus har skabt en lysende stjerne på et ellers presset detailmarked med en omsætningsvækst på knap 12% i det seneste regnskabsår. Med en omsætning på 363 millioner kr. og et driftsresultat, der næsten tangerer de bedste tal fra de seneste...
Kan TikTok øge væksten og interessen?
TikTok har på rekordtid ændret måden, hvorpå forbrugere – især den unge generation – opdager nye madtrends og produkter. Platformen har ført trends som pisket kaffe, agurkesalat og bagt feta-pasta til verdensomspændende popularitet og skabt en unik...
Amazon hjælper med dit nytårsforsæt
Rigtig mange af os har dem – og ligeså mange må ofte kaste håndklædet i ringen. Alligevel er nytårsforsættet stadig et koncept, som bliver dyrket i stor stil.
I USA har Amazon taget ja-hat på og har tænkt sig at hjælpe kunderne godt på vej til en god...
Vægttabsmedicin har ændret fødevareindustri
Husstande i USA med mindst én GLP-1-bruger reducerer deres dagligvareforbrug med cirka 6% inden for seks måneder – kan en ny undersøgelse fra Cornell University og Numerator informere om. For højindkomsthusstande falder forbruget med næsten 9%.
Forbruget...
Lidl’s rekord-julesalg
For første gang i sine 30 år i Storbritannien overgik omsætningen £1 mia. (ca. 8,5 mia. kr.), og Lidl øgede også sin britiske leverandørbase med 20%.
Populære juleprodukter som 8 millioner fyldkugler og 2 millioner liter sovs var blandt højdepunkterne....