Skip to main content
  • Butikker | Strategi | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 08/09/2009

Nyt butiksdesign betyder vækstrater på op til 300 procent

nokia_interiors11

Torsdag den 22. oktober afholder Retail Institute Scandinavia konferencen Fremtidens Butik og Fremtidens Kunder i Bella Centret. På konferencen taler førende e-handelsekspeter, trendanalytikere og retail designere. På bloggen varmer vi de kommende uger op til arrangementet ved at præsentere nogle af talerne på konferencen.

Dalziel & Pow  (UK)
Fra London kommer David Dalziel, som Creative Director hos Dalziel & Pow. Dalziel & Pow er et britisk design- og konsulenthus (et af verdens førende), der har lavet prisvindende løsninger for nogle af de største brands i verden. Listen af kunder tæller blandt andet Nokia, HMV, TopShop, Primark, John Lewis, Canon, Gap, Illum, Sainsbury’s, Tesco, T-Mobile, Toyota, Lee og Currys. Her skal vi se nærmere på nogle af Dalziel & Pows løsninger og resultaterne af dem.

River Island
Dalziel & Pow har gang på gang bevist, at godt design gør en forskel, der kan mærkes på bundlinjen. Tag for eksempel selskabets arbejde for River Island, der er en britisk pendant til H&M. River Island erkendte i 2003, at deres koncept var hårdt presset af kæder fra Italien, Spanien og Japan, der etablerede sig i Storbritannien. Derfor gik man til Dalziel & Pow, som gav de eksisterende butikker en overhaling og samtidig udviklede et program, hvor man udvidede butiksportofolien fra 275 til 325 butikker.

De nye butikker fik et mere dristigt og selvsikkert look, og den satsningen gav pote. Overskuddet er steget med 70 procent om året siden Dalziel & Pows makeover af River Islands koncept. Resultat er imponerende, og River Island er nu blevet et benchmark for tøjkæder i den billige ende af markedet.

ri1

ri2Det som en overraskelse for en del, da Primark åbnede sin første butik på Oxford Street. Kæden sælger tøj i den helt billige ende af skalaen, og den slags kæder etablerer sig normalt ikke på den hæderkronede handelsgade, hvor det ikke er udsædvanligt, at produkter koster minimum det dobbelte af Primarks.

Primark
Primark-butikken er designet af Dalziel & Pow, og var allerede fra åbningsdagen et tilløbsstykke af de sjældne. Primark har nu for alvor indprentet sig i briternes bevidsthed, og kæden indtager nu førstepladsen på listen over briternes foretrukne sted at købe billigt tøj foran Asda og Tesco.
Butikken på Oxford Street er en stor succes, og det omsætter 60 procent bedre, end hvad Primark havde budgetteret med. Den 3.250 m2 store butik omsætter dagligt for 500.000 pund, hvilket er ganske imponerende i en butik, hvor det gennemsnitlige køb ligger på fire pund.
pr1

pr2

Video fra den utroligt velbesøgte åbning af Primark på Oxford Street

Currys
Currys er en billig hjemmeelektronikkæde, der ejes af DSG International, der også står bag Elgiganten. I begyndelsen af året lancerede Currys sine nye butikker, som Dalziel & Pow står bag. Konceptet er ikke udrullet i alle Currys butikker endnu. I de butikker, hvor konceptet er implementeret, er resultaterne imponerende.
Konceptet baserer sig på en ny måde at præsentere varerne på, en måde der giver plads til 15 procent flere varer i butikkerne. Flere varer og en bedre præsentation af dem, betyder øget salg. Væksten i samtlige butikker har været tårnhøj, og i enkelte butikker har man oplevet en vækst i omsætningen på hele 300 procent efter Dalziel & Pows koncept blev udrullet.

cur1
cur2

HVM
HVM har som mange andre kæder inden for salg af musik og film mærket konsekvenserne af digitalisering og ulovlig fildeling. Derfor bad kæden Dalziel & Pow om at rebrande kædens butikker, og et nyt koncept er ved at blive udrullet.
I de butikker, hvor det nye koncept er implementeret, har man oplevet, at salget er steget med op til 200 procent.Den flotte vækst i salget har man blandet andet opnået ved i det nye koncept at flytte fokus fra musik og film til fokus på hjemmeelektronik og computerspil. F.eks. er der store zoner i hver butik, hvor forbrugerne kan spille computerspil, og prøve dem før man køber dem. Der er også en cafe i butikken, så kunderne bliver hængende, også selvom de bliver sultne.
Man har også indrettet områder med computere, hvor kunderne kan prøve forskellige programmer og surfe på nettet.

Man har altså i korte træk ændret butikken fra et sted man besøgte for at købe en bestemt vare, til et område man besøger for at prøve ny elektronik, spille computerspil, tjekke mail og gå på cafe med vennerne.

hmv

konf-banner

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop