Omo sporer kunderne via gps for at give dem gaver

Omo sporer kunderne via gps for at give dem gaver

En temmelig kontroversiel kampagne for Unilevers vaskepulverbrand Omo er lige nu aktuel i Brasilien. Kampagnen går ud på, at Omo har placeret en gps i 50 forskellige pakker Omo-vaskepulver over hele landet. Når en kunde har købt en pakke og forladt butikken, kan Unilevers pr-bureau Bullet følge gps-signalerne og spore kunden lige til hendes dør, hvor de overrasker hende med en gave. Gaven er et lommevideokamera og en invitation til at tage familien med til en hel dags sjove udendørs aktiviteter sponsoreret af Unilever (efter kampagnens devise det-gør-ikke-noget-at-børnene-får-mudder-og-græs-på-tøjet-for-vi-har-jo-Omo). Omo har teams i 35 brasilianske byer, som er klar til at rykke ud, lige så snart Omopakken fjerner sig fra hylden i supermarkedet. Måske er teamet på kundens bopæl før kunden selv.

Kampagnen byder også i løbet af august måned på en hjemmeside (experimentealgonovo.com.br) med billeder af vinderne og kort over, hvor de bor (!) samt film, der viser teamets jagt på kunden.
Lyder det som Big Brother? Kampagnen udforsker klart grænserne for privatsfæren og er derfor kontroversiel, men helt sikkert virkningsfuld.

Brandet rykker ved hjælp af sporingsteknologi ud der, hvor kunden er – mere personligt og overraskende kan det næppe blive. Mange mennesker vil sikkert føle sig betydningsfulde, når de får at vide, at et helt hold af mennesker er fulgt efter dem blot for at kunne overrække en gave som påskønnelse for købet af en pakke vaskepulver, særligt i et land som Brasilien, som også er præget af fattigdom. Andre vil måske føle sig forfulgt – en mulighed, der bestemt er til stede i Brasilien, som har en af verdens højeste kriminalitetsrater. Lukker en modvillig person ikke døren op for Omos kamerabevæbnede suprise-team, kan det endda aktivere en alarm i pakken med opvaskepulver. Hvis kunden når sit hjem og åbner pakken, inden Omo-holdet er nået frem, ligger der en seddel med en forklaring i pakken og et telefonnummer, kunden kan ringe til.

Uanset hvad man måtte mene om den kontroversielle kampagne, er det genialt, at præmien finder kunden og ikke omvendt. Live-elementet virker også stærkt, for der er en næsten umiddelbar belønning til den heldige kunde efter købet.

Kampagnen er tankevækkende og vil helt sikkert skabe en masse omtale og viral markedsføring, som er lige, hvad Omo er ude efter. Omo er nemlig allerede særdeles veletableret i Brasilien med halvdelen af markedet for vaskepulver og en tilstedeværelse i 80 procent af de brasilianske hjem.

Det er ikke første gang, brasilianerne møder en opsigtsvækkende Unilever-kampagne. For to år siden forklædte Bullet 10.000 iPod Shuffles som Unileverproducerede ispinde, puttede dem i frostpakker og sendte dem ud i supermarkedernes kølediske – med et skyhøjt salg af ispinde til følge.


Kategorier:
,
2 kommentarer
  • Frederik Kortbæk
    Oprettet 06:53h, 06 august Svar

    Som fortaler for privatlivsbeskyttelse er for for mit eget vedkommende ikke dermed udtryk for at, at jeg ser big brother alle vegne. Jeg mener at man skal have en nøgtern tilgang til emnet.
    Når det er sagt, så vil en sådan kampagne som Unilever har søsat dog forudsætte en klar og tydelig orientering til forbrugerne på forhånd både landsdækkende og i den pågældende butik, således at kunden er klar over hvad det vil indebære at købe en pakke Omo.

  • Maria Dahl Jørgensen
    Oprettet 12:29h, 13 august Svar

    Jeg kan kun være enig Frederik. I blogindlægget har jeg ikke forholdt mig vurderende til etikken i kampagnen, men mere konstateret, at den garanteret er effektfuld.
    Det er klart, at kampagnen rejser en masse problematikker hvad angår privatlivets fred, som man må formode og håbe, der er taget højde for fra afsenderens side.

Skriv en kommentar