ONLY: De fysiske butikker er kernen i vores forretning

ONLY: De fysiske butikker er kernen i vores forretning

FINN POULSEN

Brand Director ONLY samt CEO & Partner ONLY STORES

Finn Poulsen er en af de helt tunge drenge i dansk modeindustri. Han har været en del af topledelsen i BESTSELLER-koncernen i 38 år og har siden 1991 være partner og administrerende direktør i Bestseller Retail Europe, der ejer og driver knap 700 ONLY-butikker fordelt over hele Europe. Her fortæller han om baggrunden for ONLY-kædens massive satsning på den fysiske butik i en tid, hvor mange tænker online.

I har åbnet 100 ONLY-butikker i 2022, hvorfor det?

De fysiske butikker er kernen i vores koncept, de er vores vigtigste salgsredskab. Vi oplever en større søgning mod de fysiske butikker, og vi kan også se at de understøtter nethandel. I de områder, hvor vi har åbnet fysiske butikker, vokser nethandlen også. Butikkerne skaber kendskab og opmærksomhed, og det er meget vigtigt, hvis man vil være blandt de største aktører i Europa i konkurrence med H&M og Inditex.

I har også udvidet mange butikker og gjort dem større og lækrere og lagt dem på dyrere adresser. Hvorfor det?

Større butikker giver kunderne en langt bedre oplevelse. Vores kunder efterspørger i høj grad at kunne betjene sig selv, og det kan de bedre i en stor butik med meget plads, mange prøverum osv. Store butikker giver også en bedre nøgletal. Der skal næsten det samme personale til at drive en stor butik som en lille butik, men kundeflowet er meget større.

Men hvorfor nu?

Vi har været offensive i en periode, hvor markedet har været tøvende og mange af vores konkurrenter er blevet forsigtige og har været bange for at fejle. Det tror vi giver os en mulighed for at erobre nogle markedsandele. Og så har der også været mange tomme lokaler, hvilket har betydet, at vi har kunne forhandle nogle gode husleje-aftaler på vores nye butikker.

Mange snakker om onlinehandel og omnichannel, hvorfor går i ikke den vej?

Jeg tror ikke på omnichannel. Online, wholesale og egne butikker er tre helt forskellige ting, der kræver helt forskellige fokusområder og kompetencer. Det skal ikke blandes sammen. En butik skal have gode nøgletal i sig selv. Det skal ikke være en undskyldning, at den fungerer som show room og generer et højt online-salg.

 

I har åbnet mange butikker i Europa. Hvad skal der til for at få succes på så forskellige markeder?

Man skal kende og forstå de markeder, man går ind på. Mange tror at man kan overføre koncepter 1:1, men det kan man ikke. Du kan fx ikke sælge sommerkjoler på samme tid i Norge og i Spanien. Vores sortiment og vores sæsoner er meget forskellige fra marked til marked. Nok også meget mere forskellige end de fleste forestiller sig.

Kom med på Refresh Retail 2023 d. 22. marts og hør mere om, mere om ONLYs offensive strategi og hvordan de fysiske butikker bidrager til vækst

Gå ikke glip af årets danske retailbegivenhed, når Finn Poulsen som en af mange inspirerende talere indtager scenen til vores Refresh Retail-konference og fortæller om udfordringer og muligheder i modebranchen .


Kategorier:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar