Patagonia kører tværs over USA for at reparere tøj og promovere bæredygtigt modeforbrug

Patagonia kører tværs over USA for at reparere tøj og promovere bæredygtigt modeforbrug

Bæredygtig mode er på mode, og det gælder ikke kun i produktion, men gør sig i høj grad også gældende i relation til forbrug. Det amerikanske sports- og fritidsbrand Patagonia har netop lanceret et bæredygtigt initiativ, som skal sætte fokus på, hvordan man sikrer et bæredygtigt modeforbrug ved at forlænge tøjets levetid. Man har således sendt et hold af medarbejdere fra sit Nevada-baserede tøjreparationshus på en turné tværs over USA i en gammel varevogn istandsat med genbrugsmaterialer. Idéen med vognen, der går under navnet ”The Worn Wear Wagon”, er at tilbyde forbrugere reparation af tøj og sko samt viden om, hvordan modeforbrug påvirker miljøet.

– Der er ikke noget, vi kan ændre i forhold til, hvordan vi laver tøj, der vil have en mere positiv indvirkning på miljøet end blot at producere mindre. ”Worn Wear” er en fejring af kvalitetsprodukter og det forhold, de spiller i vores liv. Det er et simpelt, men kritisk budskab: Hold dit grej kørende længere og tag noget af presset af vores planet, lyder det fra Rose Marcario, adm. direktør i Patagonia.

Vognen, der er en Dodge Cummins pick-up-truck fra 1991, kører på biodiesel, og dens brune træskal er lavet ud af gamle vintønder. Energien i vognen kommer fra solpaneler, der er monteret på taget.

patagonia_worn_wear-8

Den landsdækkende køretur blev indledt d. 2. april i år, og vognen gør stop ved butikker, kaffebarer og markeder. Vognen er indvendigt udstyret med en industriel symaskine, og alle, der medbringer et stykke tøj – ligegyldigt om det er fra Patagonia eller ej – kan således få det repareret i den mobile reparationsvogn. Reparationsteknikerne vil desuden tilbyde gode råd om vask og vedligeholdelse for at forlænge tøjets levetid.

Patagonias ”Worn Wear”-kampagne blev lanceret i 2013 med det formål at opfordre folk til at holde deres tøj i cirkulation i længere tid. Brandet garanterer en livslang levetid for alle sine produkter og faciliterer det største reparationshus for tøj i Nordamerika.


Kategorier:
,
1 kommentar
  • Bjarke Rosenbeck
    Oprettet 15:13h, 16 april Svar

    Patagonia er et superspændende brand i forhold til bæredygtighed. Ud over at være fine til at ramme ånden og stemningen i deres kampagner, så synes jeg også de fortjener respekt for at turde stille sig op i frontlinjen uden altid at have et svar på deres åbne spørgsmål.

    Da de begyndte at genanvende plastikflasker til produktion af bl.a. fleecetrøjer gjorde de det åbent og stillede spørgsmålet om det var den energimæssigt bedste måde, da flaskerne jo skulle transporteres til fabrikkerne. Noget der er energiforbrugende.

    Patagonia troede på at regnestykket var bedre end ikke at genanvende flaskerne og sådan fik de positioneret sig på flotteste vis ud fra deres motto:
    “Build the best product, cause no unnecessary harm”

    Deres arbejde med bæredygtighed er beundringsværdigt og i vores test af deres produkter viser de oftest også høj kvalitet. Spændende er det dog at når vi spørger læserne af http://grejguide.dk om hvor vigtigt det miljømæssige brand er i deres valg af eks. ny jakke. Så ligger det forbavsende lavt og kan slet ikke skabe en hype som en nye innovativ feature kan.

    Vi ses i naturen
    Bjarke

Skriv en kommentar