Skip to main content
  • Analyse | Beklædning | Convenience | E-handel | Forbrugeradfærd | Innovation | Konference | Mode | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 20/01/2015

PERSONLIGE SHOPPINGSERVICER TIL HERRER HITTER

Hvad gør manden, der hader at shoppe eller ikke har tid til det? Det svarer en række personlige shoppingservicer på med koncepter, der forsyner mandlige kunder med kurateret tøj og plejeprodukter, uden at de overhovedet behøver bevæge sig ned i en butik.

Kvinder hygger sig, mænd vil bare have det overstået. Det er kort fortalt, sådan vi i et nyt empirisk forbrugerstudie: “Når mænd og kvinder shopper… – forbrug fra et kønsperspektiv” portrætterer bl.a. den mandlige og kvindelige modeshopper anno 2015. Det giver derfor rigtig god mening, at en række personlige shoppingservicer til herrer lige nu hitter – både i USA, Europa og Skandinavien. The Cloakroom (som du kan opleve til RETAILDAGEN 2015) er fx åbnet i Danmark, mens tyske Outfittery er gået ind i både Danmark og Sverige sidste efterår. Læs her om to amerikanske pionerer inden for personlige shoppingservicer i henholdsvis mode og grooming-kategorien – Trunk Club og Birchbox Man

#TRUNK CLUB

Allerede tilbage i 2009 gik det amerikanske koncept Trunk Club fra Chicago i luften. Målet var at løse et simpelt problem – at tøjindkøb bare ikke fungerer for mange mænd. De finder det ofte overvældende og meget tidskrævende. Trunk Club tilbyder dem derfor at få nyt tøj, der passer perfekt til deres personlige stil og behov, uden at de nogensinde selv skal ud at shoppe. Stylister håndplukker nemlig et udvalg af tøj til hver enkelt kunde baseret på en social profil genereret gennem spørgsmål om livsstil, personlighed og modekendskab (eller mangel på samme) samt købshistorik. Det kuraterede tøjudvalg leveres direkte til kundens dør i en kuffertkasse (heraf navnet Trunk Club), og han behøver kun at beholde det tøj, han kan lide, og kan gratis sende resten retur. Kunderne betaler ikke direkte for nogen af Trunk Clubs servicer, men alene for deres tøjkøb. I gennemsnit sender man tøj til en værdi af 1.500 dollar ud hver gang og har et gennemsnitskøb på 500 dollar pr. kunde.

1. Trunk Club

Det nyeste tilbud fra Trunk Club er en mobilapplikation. Da man så, at næsten halvdelen af webtrafikken kom fra mobile enheder, gav det mening at gøre det endnu nemmere for kunden at holde kontakten med den personlige shopper via en smartphone. En app lader nu klubmedlemmerne anmode om nye klæder eller råd til, hvad de skal tage på til en bestemt lejlighed, når og hvor som helst.

#BIRCHBOX MAN

Skønheds- og plejeprodukter til mænd er boomet inden for de senere år, og det gav derfor god mening, da det amerikanske onlinekoncept til kvinder Birchbox i 2012 bevægede sig ind på grooming-markedet med en abonnementservice dedikeret til mænd: “The Men’s Box”. Under sloganet “den smarteste måde at shoppe på” sender Birchbox Man hver måned sine kunder en pakke med tre til fire prøver på luksusprodukter samt et livsstilsprodukt i fuld størrelse. Udover skønheds- og plejeprodukter kan der være tale om livsstilsprodukter som alt fra hippe strømper til tech-tilbehør. Alle pakkens produkter er særligt udvalgte efter kundens personlige profil. På den måde får mændene mulighed for at testkøre produkter fra kultmærker, nyopstartede brands og alt derimellem. Servicen koster 20 dollar pr. måned og er muliggjort gennem samarbejder med etablerede skønhedsbrands som Billy Jealousy, Costume National, Kérastase og Kiehl’s.

2. Birchbox

På Birchbox Mans hjemmeside kan den mandlige målgruppe desuden få brugbar information om skønheds- og plejeprodukter til mænd samt tips og idéer til grooming. I en decideret e-butik ”Birchbox Shop” kan de købe de favoritprodukter, de har opdaget gennem The Men’s Box, og desuden optjene point til præmier. Birchbox kalder sig selv en “discovery commerce platform” – og denne sommer gik man desuden fra online til offline med åbningen af en fysisk butik i New York.

Vil du vide mere om den mandlige og kvindelige shopper anno 2015, så bestil rapporten “Når mænd og kvinder shopper… – forbrug fra et kønsperspektiv”.

Vi fremlægger også forbrugerstudiet på RETAILDAGEN 2015, hvor du udover danske The Cloakroom kan opleve amerikanske eBay, britiske Mr Porter og mange andre.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop